5:19 AM
     صفحه نخست          اساسنامه و مرامنامه حزب          آلبوم عکس       عضویت در حزب         آرشیو مطالب       جستجوی مطلب           پیوند ها          تماس با ما 
 یادداشت سر دبـیـر
 بازار گرم خود نمایی

این روزها و در آستانه اربعین حسینی (ع) به پایانه مرزی خسروی و حضور مسوولین در آنجا خوب نگاه کنید ، قطعا خدمت به زوار اباعبدالله الحسین (ع) کاری ارزشمند و ستودنی است به شرطی که انگیزه این دوستان خدایی و حسینی باشد و بس . اما متاسفانه شما کمتر مسوول و مدیری را می بینید که عکسهایی از خود در موقعیت های مختلف منتشر نکرده باشد ! ........اما معلوم نیست چرا باید عکسهای مربوط به این قبیل کارهای خیر را در تلگرام و واتساپ و اینستاگرام منتشر کنند؟

 اخبار عمومی
لغو مصاحبه امانپور و رئیسی به دلیل روسری
ضرغامی: مرزبندی بین فعالان کف خیابان ضروری است / تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌ها به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود
رئیسی: هیچ ایرانی برای حضور در کشور ممنوع‌الورود نیست
امام جمعه قم: فکری فوری برای فضای مجازی کنید که منشآ فساد و فتنه است
هشدار وزیر اطلاعات: خواب‌های آشفته فتنه‌گران داخلی و خارجی تعبیر نخواهد شد
وزارت اطلاعات: حضور در تجمعات غیرقانونی موجب تعقیب قضایی می‌شود
صادق‌ کوشکي: می‌‌خواهند،‌ اینجا هم مثل آنتالیا شود/ اعتراض‌ها هیچ‌ ربطی به مهسا ندارد/ نظام اسلامی بیدی نیست که با این بادها بلرزد
نماینده تبریز: مجلس باید وزیر کشور را استیضاح کند/ گشت ارشاد باعث وهن زنان محجبه شده است
سردار نقدی: هرج و مرج‌ها نتیجه فضای مجازی رها است
عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس: خون مهسا رقیق بوده از گوشش بیرون زده
درخواست کیهان برای برخورد با خاتمی، ظریف، همتی و پزشکیان
نماینده مجلس: بدحجاب ها جزو مردم عادی نیستند/ خیلی طبیعی است که ما این افراد را بازداشت خواهیم کرد
اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند/ احمدی نژاد هم هست/ آملی لاریجانی رئیس ماند
جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس: باید مشخص شود چه برخورد و استرسی به مهسا امینی وارد شده
توضیح دفتر معاون رئیس جمهور درباره پسر انسیه خزعلی در کانادا
وزیر امور خارجه به مجلس احضار شد
نامه سرگشاده انجمن علمى روان‌پزشکان ايران به رئیس جمهور: لزوم توقف روش‌هاى خشونت‌آميز مأموران قانون
نماینده مجلس: گشت ارشاد از اول تا آخر ضرر است/ با ندانم کاری جامعه را برای زنان چادری ناامن کردیم
فرانسه: پیشنهاد دیگری برای توافق روی میز نیست، ایران تعلل نکند
امام جمعه قم: ما انقلاب و دینی را نپذیرفتیم که از فشارهای برخی تأثیر بپذیریم
موافقت رئیسی با استعفای سورنا ستاری / سرپرست جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شد
کتایون ریاحی حجابش را برداشت
پاسخ عباس عبدی به علم الهدی: از خودتان مایه بگذارید
رئیسی در تماس با خانواده مهسا امینی: دستور داده‌ام حادثه با دقت رسیدگی شود/ دختر شما همچون دختر خود من است
پدر مهسا امینی: دکترها گفتند اگر ۱۰ دقیقه زودتر می‌رسید به کما نمی رفت
تسلیت ظریف برای مهسا از زبان مولانا: شیر را بچه همی مانَد بدو/ تو به پیغمبر به‌ چه مانی بگو!
پزشکی قانونی تهران: نمونه‌برداری لازم از بافت‌های داخلی بدن "مهسا امینی" و ارسال به آزمایشگاه‌های تخصصی
بیانیه مجمع نیروهای خط امام: روش مبارزه با بی‌حجابی در ماه‌های اخیر، به غایت غلط و متأثر از نگاهی متحجرانه به دین است
رشیدی کوچی نماینده مجلس: درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره حادثه مهسا امینی
خانواده مهسا امینی: از کسی نمی‌ترسیم؛ شکایت می‌کنیم
واکنش علی مطهری به ماجرای مهسا امینی: این حوادث چهره ای طالبانی از ما به دنیا نشان می دهد
دلیل لغو دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبری: برای راحتی و وقت ایشان، دیدار انجام نشد
مقام مسئول: دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شد/ کنکور سالی ۲ مرتبه برگزار می‌شود
عضو مجلس خبرگان : اگر خدای ناکرده برای رهبر اتفاقی افتاد؛ رهبر بعدی باید در آستین باشد
معاون علمی رئیس‌جمهوری استعفا کرد
ناگفته‌های همتی از انتخابات ۱۴۰۰؛ می‌توانستم انتخابات را به دور دوم بکشانم/ من نماد وضع موجود نبودم
آلمان: توافق با ایران قطعا در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد
بیانیه گروسی در شورای حکام: ایران با آژانس همکاری نکرده است / تمامی مسائل پادمانی باقی مانده‌اند
رییس کمیسیون داخلی مجلس: دستور کار مجلس، قطع ارتباط مسئولان با فرزندانشان در خارج از کشور است
روزنامه دولت: مگر رئیسی ماشین امضاست که برجام را امضا کند؟
 گفتــگو
رئیس دانشگاه تربیت مدرس: با پدیده مهاجرتِ اعضای هیات علمی مواجه هستیم
داریوش قنبري: كسانى كه تحریم را نعمت می‌دانستند حالا در مدیریت کمترین کار هم مانده‌اند!
پزشکیان: پدر دولت قبل را در آورده بودند/ آنهایی که خوردند و بردند الان کیف‌شان کوک است و دارند حرف‌های گنده گنده می‌زنند / آمریکا از ظریف می‌ترسید
مصباحی‌مقدم: احیای برجام در باغ سبزی به روی مردم باز نمی‌کند
زیباکلام : اصولگراهای شناسنامه دار از رئیسی فاصله گرفته اند
باهنر: ردصلاحیت لاریجانی مخصوصاً با آن دلایل شورای نگهبان، چیز عجیبی بود / رهبری به دولت دستور دادند مسئله قانون انتخابات حل شود
موسوی تبریزی درباره‌ اعدام های سال ۶۷: نقش عمده را مرحوم ری‌شهری داشت / جزئیات را آقای رئیسی و اژه ای می دانند
هشدار پزشکیان: مردم عصبانی اند/ دوستانی که بلدند سفره مردم را رنگین کنند، از برجام هم خارج شوند
بادامچیان : به رئیسی نوشتم افراد نابلد اقتصادی انتخاب کرده اید / همسرم بابت گرانی ها غُر می زند
مهرعلیزاده: دکان فائزه‌ هاشمی در ورزش زنان را بستم/ آبکی رد صلاحیت شدم

کد مطلب 29623           تاریخ ارسال : 1401/04/30                         نسخه چاپی
زمان‌پریشی، بیماری‌ سیاست در ایران امروز

در جامعه امروز ما، شتاب زمانی به نیروی تمامیت‌خواه تبدیل شده است؛ یعنی هم گریزناپذیر است، هم فراگیر و هم مبارزه با آن دشوار یا تقریبا غیرممكن است. به‌رغم این واقعیت، ضرباهنگ تصمیم‌ها و تدبیرها كماكان بسیار كند است.


یك) آناكرونیسم anachronism یا زمان‌پریشی یا نابهنگامی، همچون دستكاری در ترتیب اجزای یك داستان و پس‌وپیش‌كردن آن است – داستانی را فرض كنید كه مردی غارنشین غذایش را در مایكروویو گرم می‌كند، یا رمان قدیمی را كه در آن شخصیت‌ها به ‌جای نامه ‌نوشتن، به یكدیگر پیامك می‌دهند، یا مردمانی سنتی كه تلاش می‌كنند رفناری مدرن به ‌نمایش بگذارند، یا سیاست‌پیشگانی آماتوری كه سعی دارند در هیبت و صورت حرفه‌ای ظاهر شوند.

پس، زمان‌پریشی به ‌معنی خطا (آگاهانه یا ناآگاهانه) در ترتیب وقایع تاریخی است. زمان‌پریشی، همچنین یكی از صنایع ادبی است كه شخص یا چیزی را كه مربوط به یك دوره مشخص تاریخی است در زمان اشتباهی قرار می‌دهد.

از یك منظر، سه نوع زمان‌پریشی برای تحقق سه هدف مختلف وجود دارد:

پاراكرونیسم: هر چیزی (یك شیء، یك بیان محاوره‌ای، یك عرف اجتماعی، با یك دوره زمانی خاص) كه در یك دوره زمانی اشتباه ظاهر شود را می‌گویند. به عنوان مثال، یك فرد امروزی به ‌جای ماشین لباسشویی از تخته شست‌وشو برای تمیز كردن لباس استفاده می‌كند.

پروكرونیسم: این نوع از زمان‌پریشی، یك زمان‌پریشی غیرممكن تلقی می‌شود. پروكرونیسم مربوط به یك شیء یا مفهوم است كه مدت‌ها قبل از اختراع آن در یك اثر ادبی یا فیلم (مانند مایكروویو در عصر حجر) استفاده شده است.

زمان‌پریشی رفتاری یا فرهنگی: آوردن اشیا یا ایده‌های باستانی به زمان مدرن به عنوان یك انتخاب زیبایی‌شناختی.


دو) تابلوی سیاسی ما ایرانیان، پر است از برش‌های زمان‌پریش و نابهنگام (تاخیرها و تعجیل‌های تاریخی). شاید از همین‌رو، وضعیت دماغی سیاست و بازی‌پیشگان سیاسی ما، همواره به‌هم‌ ریخته و پریشان و توام با نوعی روان‌پریشی و شیزوفرنی بوده و اهالی سیاست همواره همچو آن نابهنگام بهار بوده‌اند كه به دی می‌شكفند، یا همچو آن كارگاه كدنی كه هر وقت می‌رسند یا خیلی دیر است یا خیلی زود.

این موجودات سیاسی، معمولا زیستی فرا اكنونی دارند و از استعداد درك و تدبیر زمان حال خود بهره‌ای قلیل برده‌اند و فاقد هنر در-لحظه-زیستن هستند.

بودلر، در نقاش زندگی مدرن، هنرمندان را به عظمت كار نقاشان زندگی روزمره متوجه می‌سازد و زیبایی آثارشان را كه نه یك زیبایی عام و كلی، بلكه یك «زیبایی خاص، زیبایی شرایط ویژه» است، ستایش می‌كند. به قول بودلر، «لذتی كه از بازنمایی زمان حال می‌بریم، تنها معلول زیبایی‌ای نیست كه در این بازنمایی نهاده می‌شود، بلكه از نفس حال ‌بودن نیز ناشی می‌شود.»

از این منظر، سیاست ایده‌آل ناظر بر درك و تدبیر رخدادها و رفتارها و اشیای جزیی و تكین و روزمره و نه امور انتزاعی و فراتاریخی و جهان‌شمول و كلی است.

از این منظر، سیاست باید رنگ و سیمای لحظه‌های بی‌تاب و دمك‌های بی‌قرار را بر جبین داشته باشد و همین رابطه دیالوگی (تفهیم و تفاهمی، تاثرگذار و تاثیرپذیر) با لحظه‌های اكنون است كه آن را قادر به تحلیل و تدبیر آینده و قادر به ایجاد نور و حركت زندگی در زمان حال می‌كند.

پس، سیاست باید خصلتی گذرا، فرار و تصادفی داشته باشد تا بتواند امر نوظهور، سرگیجه‌آور و گریزپا و نابهنگام كه با هر دمك زندگی روزمره عجین است را فهم و تدبیر كند.

سیاست، باید تلاش بی‌وقفه برای تبدیل‌ شدنِ مدام لحظه‌های بی‌قرار به یك اثر واقعی، یا به بیان فوكو، به یك اثر هنری فهم شود.

اما بسیاری از بازی‌پیشگان سیاسی ما در گذر تاریخ كهن این مرز و بوم، همواره این لحظه‌های گذرا را همچون امر مقدس پنداشته و در حفظ و پایداری آنان كوشیده‌اند و تلاش نكرده‌اند «چه باید كرد» و «چه می‌توان كرد» خود را از دل لحظه‌های گذرا و هر آنجا كه لمحه‌ای از تفكر، شعله‌ای از آگاهی، زخمه‌ای از تجربه، ارتعاشی از زندگی انفعالی در جلوی چشمان‌شان منتشر می‌شود، بیرون بكشند.

اینان، سخت غافلند كه رابطه با لحظه گذرا همان رابطه با خویشتن است: رابطه‌ای كه مستلزم ابداع و آفرینش مدام خود و زیست‌جهان خود است.

ماركس می‌گوید نباید نیروی آفرینشگر كارگر را به صرفِ «تولید كالا» زنجیر كرد و بدین‌گونه امكان‌های خلق و آفرینش را از بین برد.

اما كارگر (عاملان) سیاسی ما، همواره نیرو و توان خود را مصروف مصرف كالاهای معیوب و فاسد سیاسی كرده‌اند و از این‌رو، هیچ‌گاه نیاز سوزان و میل ارضانشدنی به صیرورت و ابداع و آفرینش بی‌وقفه خود را درك و تجربه نكرده‌اند.

 

سه) اكنون كه به گفته هارتموت رزا، زمان یك مولفه فراگیر پیكره اجتماعی و سیاسی شده است و تمامی نهادها، ساختارها و تعاملات اجتماعی و سیاسی، اصولا روال‌مند و دربردارنده الگوهای زمانی شده‌اند و به‌طور زمانی ساختار می‌یابند و زمان بیش از هر زمان، سازنده تمام فضای سیاسی شده، زمان‌پریشی آثار مخرب و مهلك خود را عریان‌تر نمایان ساخته است.

در جامعه امروز ما، شتاب زمانی به نیروی تمامیت‌خواه تبدیل شده است؛ یعنی هم گریزناپذیر است، هم فراگیر و هم مبارزه با آن دشوار یا تقریبا غیرممكن است. به‌رغم این واقعیت، ضرباهنگ تصمیم‌ها و تدبیرها كماكان بسیار كند است.

بدیهی است هرگاه دو فرآیند زمان و تدبیر هم‌بسته نباشند، یعنی از نظر زمانی متقارن نباشند، سرعت‌گیری یكی موجب فشار بر دیگری می‌شود و تا زمانی‌كه دیگری هم به همین اندازه سرعت نگیرد، مانعی مختل‌كننده، و به بیانی مانعی كاركردی شمرده می‌شود.

در این حالت، تدبیرگران، به بیان مولانا، بی‌خبر از حال درونِ جامعه می‌شوند، قصه رنجور و رنجوری نمی‌دانند و نشانه‌های رنگ روی و نبض و قاروره مردمان نمی‌شناسند، از دیدِ رنجِ آدمیان، «نهفت» بر آنان كشف و آشكار نمی‌شود، از دود به بوی هیزم رهنمون نمی‌شوند و لذا هر دارو كه می‌كنند، آن عمارت نیست ویران می‌كنند، چون از فهم و درك واقعیت و حقیقت عاجز می‌مانند، به پستوهای ذهنی-زبانی خود پناه می‌برند، غافل از اینكه در همان لحظه كه زبان آنان اندر گفتن و قلم آنان اندر نوشتن (تفسیر، تحلیل، تاویل ‌كردن) می‌شتابد، زبان‌شان و قلم‌شان، هم خود و هم واقعیت را می‌شكافد و در شرح واقعیت چو خر در گل می‌خسبد و از آفتابی كه دلیل آفتاب است، روی می‌تابانند.

گورستان تاریخ، منزل ابدی تدبیرگران زمان‌پریشی است كه به هنگام شتاب زمان یك رگ‌شان هم هوشیار نیست، در عقل و روح و دیده‌شان گشایشی ممكن نیست و ابن‌الوقت بودن مرام‌شان نیست.

 
 
 

 

محمدرضا تاجیك
نظرات خوانندگان


نام ارسال کننده  
متن  
     

کلیه حقوق و مطالب وبسایت متعلق به ساحت کرمانشاه می باشد                  کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است             طراحی و پیاده سازی : : شرکت داده پردازان ستاره صبح غرب