3:18 AM
     صفحه نخست          اساسنامه و مرامنامه حزب          آلبوم عکس       عضویت در حزب         آرشیو مطالب       جستجوی مطلب           پیوند ها          تماس با ما 
 یادداشت سر دبـیـر
 خطابه وحشت

این متن خطابه وحشت است که آی جماعت نویسنده و هنرمند و روزنامه نگار و رسانه ای و مجازی و ...اگر این جماعت که مبنای ریاست و مدیریت شان " النصر بالرعب " است به قدرت اجرایی این کشور برسند بر دهان منتقدین سرب داغ می ریزند و آنچنان رعب و وحشتی بر جامعه و مردمانش بخصوص قشر فرهیخته مستولی نمایند که کثیری از شما جلای وطن کنید و کثیری هم گرفتار و دربند شوند و کثیری دیگر هم مثل ما روزنامه نگاران یک لاقبا به بلال شیره فروشی در چهارراه نوبهار تغییر شغل دهیم

 اخبار عمومی
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: کنکور با توجه کامل به نظرات متخصصان ستاد ملی مبارزه کرونا برگزار می شود
ظریف: اعلام آمادگی ایران برای پرداخت غرامت قربانیان هواپیمای اوکراینی
عضو جامعه روحانیت: احمدی‌نژاد مهره سوخته است
وزارت بهداشت: هنوز هیچ پروتکل بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم ابلاغ نشده است
تعویق برگزاری اجلاس خبرگان رهبری بخاطر کرونا
روسیه: احتمال برگزاری کمیسیون مشترک برجام در آینده‌ای نزدیک
مدرس خیابانی برای وزارت صمت معرفی شد
جهانگیری: هیچ دستگاهی نمی‌تواند به کوه دماوند تعرض داشته باشد
وزیر اطلاعات: دشمنان باور نمی‌کنند شارمهد در داخل ایران دستگیر شده باشد
جسد «قاضی منصوری» به خانواده‌اش تحویل داده شد/ تعیین علت مرگ تا 2 هفته دیگر
آخرین حرف‌های «خسرو سینایی» در اینستاگرام: من رفتم! ناراحت نباشید! (+عکس)
تجمع "حامیان طالبان" در پارک ملت تهران (+ عکس)
علم‌الهدی: قرمز شدن وضعیت مشهد به خاطر لاابالی‌گری‌ها در مراکز تفریحی و اقتصادی است
محمد هاشمی: در انتخابات ۱۴۰۰ نباید به شعارها اعتماد کرد/ به خاطر کرونا انتخابات باید در چند روز برگزار شود نه یک روز
بسیج دانشجویی خواستار شفاف سازی عضویت دختر روحانی در هیئت علمی دانشگاه شد
واکنش سعید حدادیان به انتقادات از اظهاراتش در مورد برگزاری مراسم محرم: «سخنانم تقطیع شده است»
لاریجانی دوباره کرونا گرفت/ بستری در بیمارستان
وکیل نجفی: کار پرونده محمدعلی نجفی به هیات عمومی دیوان عالی کشور کشیده شد
درخواست کانادایی از ایران برای انتشار اطلاعات جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی
مدرک دانشگاه از ٢٤‌ میلیون تا یک‌ میلیارد تومان!
روحانی: مردم می‌توانند با وثیقه گذاری سهام عدالت، کارت اعتباری بانک‌ها را اخذ کنند
فوت امام جمعه موقت یزد بر اثر ابتلاء به کرونا
آیت‌الله مکارم: به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت
نعمت احمدی، حقوقدان: هاشمی رفسنجانی نتوانست دانشگاه آزاد را وقف کند، جنگل‌های هیرکانی چطور وقف شدند؟
وزارت بهداشت: احتمال در نظر گرفتن جریمه نقدی برای افراد فاقد ماسک
ترامپ در تازه‌ترین نظرسنجی سراسری 10 درصد از بایدن عقب افتاد
یک هیات ایرانی برای گفت‌وگو درباره هواپیمای اوکراینی به کی‌یف می رود
سازمان تبلیغات اسلامی: با هیات‌های عزاداری متخلف برخورد می‌کنیم
سخنگوی دولت هم به کرونا مبتلا شد
اعلام زمان قطعی شروع سال تحصیلی
استاندار: مردم در شرایط فعلی از سفر به خراسان رضوی پرهیز کنند
دادگستری اصفهان: تکذیب خبر قطعی شدن حکم اعدام 8 نفر از اغتشاشگران
رییسی: موضوع لواسان را رها نمی‌کنیم/ هرکس تخلف کند و بعد بگوید پولش را می‌دهم، درست نیست
رونمایی از چند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
یک استعفای دیگر در جبهه اصلاحات
کریمی قدوسی: گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی در مراکز هسته‌ای جمع بندی قطعی ما است
سفیر سوریه: آمریکا می خواست پدافند هوایی سوریه را فریب دهد تا هواپیمای ایرانی را ساقط کند
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل شد
باهنر: یک متلک یا بگم نگم در مناظرات انتخاباتی می‌تواند یک میلیون رأی را بالا و پایین کند/شورای نگهبان با دقت بیشتری کار کند
دادگاه پتروشیمی: ردپای کارمندان سازمان بازرسی در اتهامات کلان اقتصادی/ ضبط وثیقه داماد متواری نعمت‌زاده
 گفتــگو
افشای جزئیات تازه از املاک نجومی شهرداری قالیباف؛ چگونه یک پرونده فساد «سر به نیست» شد؟
لیلاز: روحانی رکورد مصدق را در اقتصاد بدون نفت شکست
وزیر احمدی‌نژاد:رفتار افراطی چند نفر را به پای کل جریان اصولگرا ننویسیم
منتجب‌نیا: باید فاصله بین اصلاح‌طلبان با بیت رهبری را کم کنیم
باهنر: تصویب عدم کفایت سیاسی روحانی توهم است/انتخابات ۱۴۰۰ اصلا قابل پیش‌بینی نیست
مصباحی مقدم:سوال از رئیس‌جمهور یا ساقط کردن دولت موضوعیت ندارد
ابراهیم فیاض: اگر دولت بعدی مثل همین مجلس باشد، فروپاشی اجتماعی رخ خواهد داد
ضرغامی: نگران میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ هستم/ احمدی نژاد از نظر محبوبیت جزو دو سه نفر اول کشور است
انتقاد سلیمی نمین از برخورد نمایندگان مجلس با ظریف
محمدعلی ابطحی: محسن رضایی قطعا برای ۱۴۰۰ می آید، عارف هم شاید

کد مطلب 25382           تاریخ ارسال : 1399/04/24                         نسخه چاپی
عباس عبدی: مشکل حجاب را نمی‌توان با قانون حل کرد

چرا 4 دهه پس از الزامي شدن حجاب در قانون، وضعيتي در دورهمي‌هاي خصوصي ديده مي‌شود كه در پيش از انقلاب هم كمتر سراغ داريم؟


عباس عبدی در اعتماد نوشت: اخيرا آقاي مهدي نصيري مديرمسوول سابق كيهان، فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود را تشديد كرده‌اند و از زاويه اصولگرايي به نكات مهمي در‌‌خصوص جامعه و مسائل آن اشاره مي‌كنند؛ نكاتي كه به لحاظ محتوايي چه موافق يا مخالف با آن باشيد مهم است و بايد مورد بحث قرار گيرد.

در آخرين توييتي كه از ايشان ديدم در تعريض به اظهارات كم‌مايه آقاي ميرسليم درباره حجاب و بازگشت به دوران كشف حجاب رضاخاني نوشته‌اند كه:  «نه اجبار به كشف حجاب توسط رضاخان به محو حجاب انجاميد و نه الزام جمهوري اسلام و گشت ارشاد به گسترش حجاب در جامعه ايران منجر شده است. نيازمند بحث و گفت‌وگوي كارشناسانه با حضور فقيهان، جامعه‌شناسان، روانشناسان، سياستمداران و... در اين موضوع هستيم.»در اين يادداشت به نكته‌اي در اين باره اشاره خواهم كرد.

فرض ورود به اين بحث موضع نداشتن نسبت به حجاب است. به عبارت ديگر فرض مي‌كنيم كه هم رضاخان درست فكر مي‌كرده و هم‌اكنون درست فكر مي‌كنند. به اين معنا كه رضاخان فكر مي‌كرده كه بايد زن را وارد ميدان كند تا كشور مدرن شود و پيشرفت كند و شرط لازم آن را نيز كشف حجاب مي‌دانسته. اكنون هم تصور مي‌كنند راه پيشرفت يا حداقل شرط لازم آن جلوگيري از فساد اخلاقي است و تحقق اين هدف مستلزم تقويت حجاب و عفاف زنان است. 

اگر هر يك از اين دو گزاره را درست بدانيم، در اين صورت چرا نتيجه حاصل از سياست‌هاي آنها مغاير با برنامه‌ها و اهداف اوليه شده است؟ چرا 4 دهه پس از كشف حجاب، هنگامي كه اسدالله اعلم به دانشگاه شيراز مي‌رود تا سخنراني كند از ديدن تعداد زياد دختران مانتويي و محجبه آن هم در دانشگاه به نام پهلوي دچار حيرت مي‌شود؟

چرا 4 دهه پس از الزامي شدن حجاب در قانون، وضعيتي در دورهمي‌هاي خصوصي ديده مي‌شود كه در پيش از انقلاب هم كمتر سراغ داريم؟  پاسخ اين است كه مساله‌اي چون حجاب را نمي‌توان در قالب قانون حل كرد. فلسفه قانون شامل اين موضوع نمي‌شود مگر در اندازه‌هاي محدودي كه توضيح مي‌دهم.

اين به معناي كم‌اهميتي مساله پوشش نيست، بلكه به اين معناست كه حل آن از طريق الزام قانوني براي مردم جا نمي‌افتد. حتي يك واكنش منفي ايجاد مي‌كند. چه در نفي و چه در اثبات حجاب. در زمان رضاخان نيز سياستمداراني بودند كه با گزاره اصلي او درباره حجاب همدل بودند يا حداقل با آن مخالف نبودند، ولي شيوه او را نمي‌پسنديدند و مفيد نمي‌دانستند. فلسفه حقوق و قانونگذاري معطوف به نظم اجتماعي است.

بسياري از مردم مقررات رانندگي را رعايت نمي‌كنند، ولي اگر جريمه شوند به آن مقررات اعتراضي ندارند و خود را به عنوان خطاكار مي‌پذيرند، ولي درباره الزام به پوشيدن يا نپوشيدن نوع خاصي از پوشش چنين برداشتي را ندارند و اين الزام را مرتبط با نظم اجتماعي نمي‌دانند، بلكه آن را فقط ناشي از اراده برتر مي‌دانند. به همين علت برخي افراد از روي لجاجت با آن مخالفت مي‌كنند بدون آنكه با اصل ماجرا مخالف باشند.  مشكل اين است كه قانون نمي‌تواند به جاي اراده و خواست و آزادي مردم بنشيند، بلكه بايد بازتاب‌دهنده آن باشد.

مردم را نمي‌توان از طريق قانون مجبور به اعتقاد به خدا يا انجام نماز يا روزه كرد، چون انجام يا عدم انجام اينها ربطي به نظم اجتماعي ندارد و اجبار قانوني مي‌تواند نتيجه عكس داده و موجب گريز از آنها شود. اتفاقا اهميت اينها در اعتقاد يا اجراي آزادانه و از روي اختيار آنهاست و الا اگر افراد برحسب اجبار قانوني نماز بخوانند، خيلي مضحك خواهد شد و نمازخوانان واقعي نيز از اين وضع پرهيز خواهند كرد. 

درباره پوشش اعم از زن يا مرد نيز تا آن حد كه به نظم اجتماعي مربوط مي‌شود، مي‌توان قانون گذاشت و اين نيز امري نسبي و بر‌حسب محل و مكان و كشور مي‌تواند متغير باشد. اضافه بر آن امري فرهنگي و محصول انتخاب آزاد افراد بايد باشد. اين نگاه ربطي به واجب دانستن يا ندانستن حجاب ندارد، همچنان كه كسي را بر روزه گرفتن يا بالاتر از همه اعتقاد به خدا و پيامبر(ص) نمي‌توان مجبور كرد، در حالي كه واجب بودن و اهميت اعتقاد به آنها قابل مقايسه با وجوب حجاب نيست.  در هر دو مورد پيش‌گفته در توييت آقاي نصيري، علت عدم موفقيت ‌هر دو سياست، عدول از دايره فلسفه حقوق و قانونگذاري است.

آنان كه پيشبرد اهداف خود را به قانونگذاري وصل كرده ولي از محدوده فلسفه آن عبور مي‌كنند و محدوديت‌هاي قانونگذاري را مورد توجه قرار نمي‌دهند، از اين نكته غافل هستند كه مخالفان آنان با دور زدن قانون به فرهنگ تكيه مي‌كنند و برنده اين جدال خواهند شد. تيغه قانون تيز است ولي فقط برخي چيزها را مي‌برد. كاربرد آن در جاهاي ديگر منجر به كُند شدن اين تيغه خواهد شد. اتفاقا در متن قانونگذاري نيز اين واقعيت بازتاب پيدا مي‌كند.

ماده مربوط به پوشش زنان چه مي‌گويد؟ بر‌اساس تبصره ماده 638، زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه يا از 50 تا 500 هزار ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد. ايرادات اين ماده روشن است. اصولا به لحاظ ضوابط حقوقي نمي‌توان اين ماده را واجد همه ويژگي‌هاي حقوقي دانست.

يكي از حقوقدانان مشهور چند ويژگي را به عنوان اخلاقيات و ادب دروني قانون برمي‌شمارد، از‌جمله روشن و واضح بودن ماده قانون است. حجاب شرعي يعني چه؟ چرا تعريف حجاب شرعي را در اين ماده نياوردند؟ آيا براي غيرمسلمانان نيز رعايت اين حجاب الزامي است؟ امكان اجراي قانون نيز بايد ويژگي يك ماده قانوني باشد.

اگر تعريف مورد‌نظر مطابق فتواي مشهور بود، در اين صورت هزاران و صدها هزار زن را بايد روزانه جريمه يا روانه زندان كرد. همه اينها نشانگر مشكلي است كه در اين نوع قانون‌نويسي وجود دارد. درحالي كه در قوانين مربوط به قتل چنين مشكلاتي را نمي‌توان ديد، چون ممنوعيت قتل ناشي از فلسفه حقوق يا همان حفظ نظم عمومي است و هيچ مشكل اينچنيني ندارد (مشكلات ديگري دارد كه جاي بحث آن اينجا نيست). 

اين رويداد ناشي از اين است كه درك رسمي از فلسفه حكومت و قدرت، مطابق واقعيت اين پديده نيست. تفاوت ميان جرم و گناه را بايد روشن كرد. اين دو همسان نيستند. حكومت و ابزار اصلي آن كه قدرت است نمي‌تواند جاي موعظه و اخلاق و فرهنگ و تفكر را بگيرد. هر چه از تيغ قدرت براي حل مشكلات اين حوزه‌ها بيشتر استفاده شود، نه‌تنها مفيد نيست، بلكه كارايي اين تيغ را در اجراي وظايف اصلي‌اش نيز دچار مشكل مي‌كند.

اين دقيقا همان كاري است كه در چهار دهه گذشته انجام داده‌ايم و همچنان نيز در حال انجام دادنش هستيم. نتيجه از پيش روشن است. اشتباه مهلكي است كه پيشينيان نيز انجام دادند. قانون بايد مظهر اراده عمومي و معطوف به حفظ نظم اجتماعي باشد و نه ابزاري براي هدايت مردم و نبايد فراتر از اراده و خواست مردم باشد.

 


نظرات خوانندگان


نام ارسال کننده  
متن  
     

کلیه حقوق و مطالب وبسایت متعلق به ساحت کرمانشاه می باشد                  کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است             طراحی و پیاده سازی : : شرکت داده پردازان ستاره صبح غرب