2:53 AM
     صفحه نخست          اساسنامه و مرامنامه حزب          آلبوم عکس       عضویت در حزب         آرشیو مطالب       جستجوی مطلب           پیوند ها          تماس با ما 
 یادداشت سر دبـیـر
 ما و ماموستا

اعتقاد راسخ ماموستا به رهبری و نظام جمهوری اسلامی موجب شده که طی این سالیان از کید و مکر و حسادت و عنادت گروهکهای ضدانقلاب و تجزیه طلب بی نصیب نماند و هرازگاهی بر این چهره نورانی غبار تخریب بپاشند . البته من فکر می کنم عناد بیشتر ضدانقلاب از ماموستا نه تنها فقط بخاطر حمایت وی از انقلاب و رهبری بلکه بیشتر بدلیل نقش و جایگاه وحدت بخش ملاقادر باشد

 اخبار عمومی
مینو محرز: واکسن ایرانی کرونا تا خرداد ۱۴۰۰ آماده است
عباس عبدی: دعا کنیم ترامپ برگردد
کنایه مهاجری به مصوبه امروز مجلس/ صفت دناپلاس کم بود،به صفت چکمه پوش هم مزین شد
موگرینی: اتحادیه اروپا می‌تواند کاری کند که برجام دوباره جان بگیرد
سخنگوی دولت: با مصوبه مجلس در لغو پروتکل الحاقی مخالفیم
ميرلوحى (فعال اصلاح طلب): ترامپ و تندروهاى داخلى تلاش می‌کنند راه بر بایدن و ایران برای مذاکره ببندند
روحانی از شکایت خود از برخی رسانه ها صرف نظر کرد
جانشین وزیر راه: 5 فروند هواپیمای مورد نیاز واردات واکسن را آماده کرده‌ایم
رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی دادگاهی شد/ اتهام: اخلال عمومی در نظام تولیدی کشور
شمخانی: دستگاه‌های اطلاعاتی می دانستند قرار است در آن محل عملیات ترور علیه شهید فخری زاده انجام شود
وزیر بهداشت: پیک زمستانه کرونا پیش رو است
پزشک مارادونا به قتل غیر عمد متهم شد
ترامپ: نتیجه انتخابات به نفعم تمام شود توافق بسیار سریعی با ایران حاصل می‌شود
ظریف: در شرایطی نیستم که کاندیدای ریاست‌جمهوری شوم
کیهان: به اسرائیل حمله موشکی کنیم؛ حمله‌ای با تلفات سنگین انسانی
تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها
سپاه: صفحات مجازی فرماندهان سپاه جعلی است
وزارت اطلاعات: کشف سرنخ‌هایی از عاملان ترور شهید فخری‌زاده
توضیح رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مصاحبه اخیرش
علی مطهری: انتقام از نتانیاهو و قصاص ترامپ را به زمان مناسب موکول کنیم
محسن رضایی: نتانیاهو، بن سلمان و ترامپ در لبه پرتگاه به سر می برند/ ترور شهید فخری زاده با هدف ایجاد جنگ در منطقه انجام شد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی: عوامل ترور فخری‌زاده و حادثه نطنز یکی است
واکنش جماران به اظهارات رئیس سازمان محیط زیست؛ آقای کلانتری! ادبیاتتان را اصلاح کنید
سعید جلیلی: انقلابی‌ها فقط حذف فیزیکی می‌شوند
وزیر اطلاعات: آغاز شناسایی عناصر و عاملان ترور «فخری زاده» توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)
وزیر دفاع: کیت تشخیص کرونای ایرانی با مسئولیت فخری زاده تولید شده بود
ظریف: ما شیشه عطریم ، بگویید به سنگ
واکنش علی ربیعی به خبر شلاق خوردن یک کارگر
حملات همزمان علم الهدی به دولت روحانی و جو بایدن /گول یک عده کاسب‌کار سیاسی را نخورید /باغ سبز و سرخ نشان می دهند اما...
پرویز پورحسینی درگذشت/ مروری بر کارنامه بازیگر متین سینمای ایران
کواکبیان : حالا چند بار از رهبری درخواست رفع حصر محصورین را کرده‌ام
وزیر بهداشت : احمدی نژاد هیچ سندی ارائه نکرده و تمامی ادعاهایش نادرست است
ترقی: منع رهبری از شرکت در انتخابات 1400 شامل قالیباف نیست
ستاد ملی مقابله با کرونا: جلسات مجلس مطابق پروتکل‌های بهداشتی نیست
مارادونا درگذشت
مسیح مهاجری: چرا نظامیان می‌خواهند خدمت به امنیت وطن را رها کنند و وارد سیاست شوند؟
شکایت ریاست جمهوری از عضو هیئت رییسه مجلس
اعلام کاندیداتوری سردار دهقان برای انتخابات ۱۴۰۰
انتقاد عضو جامعه مدرسین از امام جمعه تهران: توجیه کردن کم کاری به نام دین، خطایی بزرگ است
نماینده مجلس: ذوق زده شدن از انتخاب بایدن در شان ملت ایران نیست
 گفتــگو
پاسخ منصوری به فائزه هاشمی: نه خاتمی پدرسالار است نه اتحاد ملت
گفت‌وگو با بهروز افخمی به بهانه نامه جنجالی‌اش به وزیر بهداشت
فائزه هاشمی: خاتمی تحت تاثیر اتحاد ملت است /اصلاح طلبان مردم را ناامید کردند
حسین الله کرم: پیروزی بایدن در اصلاح‌طلبان امید کاذب ایجاد کرده‌است/ ناکارآمدی‌های دولت روحانی تعمدی است
محقق همدانی: قادرم در کمتر از یک سال کرونا را ریشه‌کن کنم/ وزارت بهداشت دارویم را بررسی کند
کوثری: رئیس‌جمهور نظامی یک جنگ روانی علیه بچه‌های سپاه است
سردار دهقان: آمریکا خدا و پیغمبر را هم تحریم می‌کند، من را هم تحریم کند
زیباکلام: خاتمی هم کاندیدا شود، بدنه رأی اصلاحات پای صندوق نمی‌آید
جلایی پور: حاکمیت چه بر سر مردم ایران آورده که از شکست ترامپ ناراحت شدند/تندروها در ایران به حاشیه می‌روند
رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان؟ /صوفی: کاندیدای حزبی معنا ندارد

کد مطلب 25023           تاریخ ارسال : 1399/02/23                         نسخه چاپی
چرا سیاست‌مداری در جامعه ما عاقبتِ خوبی ندارد؟

در یک قرنِ گذشته، عمومِ فرآورده های مُدرنیته به کشورمنتقل شده است: از برق و راه آهن تا اتومبیل و هواپیما؛ از بلندگو و ضبط صوت تا چراغِ خیابان و تراکتور؛ از چاپخانه و اسکناس تا رادیو و تلویزیون؛ از جاروبرقی و ماشین لباس شویی تا عینک و آرام پز و بالاخره از خودپرداز و کامپیوتر تا موبایل و اینترنت.


اما در کنارِ طیفِ وسیع این فرآورده ها که هر فردی با هر مرامی از آنها استفاده می کند، فلسفه و مبانی نظری مدرنیته صرفا در حدِ تعدادی کُتبِ ترجمه شده منتقل شده است. بعضی از مبانی نظری مُدرنیته که در کنارِ وارداتِ گستردۀ فرآورده های آن، پشتِ مرزها ماندند عبارت اند از: آزادی رسانه، حقِ داشتنِ اندیشه های متفاوت ، نظامِ حزبی، گردشِ قدرت، تخصص گرایی، نقدِ دولت، جامعۀ مدنی، به رسمیت شناختن افکارِ رقیب، مصلحتِ عامه، بوروکراسی کارآمد، منافع ملی و تفکیک قوا. اگرچه پیرامونِ این مفاهیم، نوشته و سخنرانی فراوان است ولی به نهاد سازی و ناخودآگاهِ مسلط Mainstream Subconscious)) تبدیل نشده اند. بِگذریم که اگر درآمد نفت نبود، گستردگی واردات فرآورده های مدرنیته هم صورت نمی پذیرفت.

طبیعی است که پذیرش فرهنگی اندیشه های متفاوت از واردات موبایل به مراتب کار سخت تری است. اول، کتاب خواندن می طلبد. بعد بحث و جدل عمومی می خواهد و سال ها تمرین و ارتباطات بین المللی لازم دارد تا جامعه ای به عمقِ رقابتِ فکری و اندیشه های رقیب و پیامد های فوق العاده مفید آن ها پی ببرد. کشوری نداریم که بدون تبادلِ کالا و خدمات با جهان، رشد و پیشرفت کرده باشد.

یک نظام سیاسی خیلی باید اعتماد به نفس داشته باشد تا هم آزادی رسانه را حقوقی کند و هم از نقد، هراسی نداشته باشد. در انگلستان، آزادی رسانه را آقای بوریس جانسون اعطا نمی کند بلکه با نهایت شفافیت بر روی کاغذ و به صورت قانون است. نظام حزبی خود به خود گردش قدرت به دنبال می آورد و در ذات خود ثبات و امید به بهبودی به همراه دارد. ایجادِ نظامِ رقابتی حزبی، جدی ترین دستاورد حقوقی و سیاسی مدرنیته است که با سال ها بحث و گفتگو، اجماعِ فلسفی و نظری و خواندنِ هزاران کتاب و تمرین به دست می آید و با پولِ نفت قابل حصول نیست. تحققِ مصلحتِ عامه، منافع ملی و تفکیکِ قوا، امور کهکشانی ای هستند که باید در اعماقِ فلسفۀ وجودی Raison d’etre))جریان های مختلف یک هیاتِ حاکمه با مطالعه و کتاب خواندن و درکِ مسئولیت حکمرانی حاصل گردند. اکتساب و به کارگیری این نوع فرآورده ها با خودپرداز و موبایل قابل مقایسه نیستند. بی دلیل نیست که این فرآورده های نظری، خیلی مشتری ندارند چون کتاب خواندن، فکر کردن و تغییر نمودن نیاز دارند. تغییر نکردن نه مطالعه می خواهد و نه محتاج فکر کردن است.

فردی که در کشورهای جهان سوم، عرصۀ سیاست راقدری تجربه می کند بلافاصله متوجه چند نکته می شود:

 1) سیستمی در کار نیست؛ آنچه در کار است "شبکه های مرید و مرادی" است (پادشاهان و درباریان)؛

 2) اگر قرار است کاری پیش رود باید با منافع افراد بالا تطابق پیدا کند و نه با علم و برنامه و قاعده؛

 3) حفظِ وضعِ موجود مهمترین هدف است.

 حال این فرد بعد از درکِ این مسئله، چند انتخاب دارد:

الف: در سیاست بمانَد. خوب از منافع آن استفاده کند و هر قدر که مرید بودن خود را به صد درصد نزدیک تر کند بیشتر استفاده می کند و در مسیرممکن است چند کارِ خوب هم انجام دهد. نه سوال می کند. نه تشکیک می کند و نه در پی تغییر است. سیاست، ریاست و وزارت برای او مترادف با زندگیِ بهتر(پول، سفر و شهرت) محسوب می شود. وقتی هم متوجهِ خطر می شود، صحنه را ترک می کند (هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد و رئیس شرکتِ نفتِ پهلوی دوم)؛

ب: در سیاست بِماند. ولی نقد می کند. سوال می کند. دیدگاه های خود را مطرح می نماید. بعضی وقت ها "نه" می گوید. می خواهد تغییر ایجاد کند ولی ساختار شکن نیست. کوشش می کند با منطق و علم و تجربۀ بشری کارها را پیش ببرد ولی چون مرید بودن خود را تا بیشتر از سی یا چهل درصد نمی تواند نشان دهد، به تدریج به نقطه ای می رسد که نمی تواند کاری از پیش ببرد. مرید بودن او با علمی بودن کارهای حکمرانی سازگاری ندارد. در نهایت حذف می شود. خود را در مقابل مراد قرار نمی دهد و به دنبال امور غیر سیاسی می رود وعرصۀ سیاست را تَرک می کند (علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد پهلوی دوم)؛

پ: در سیاست بِماند. ولی می خواهد تغییرات اساسی ایجاد کند. مرید و مرادی را قبول ندارد. در پی قاعده و منطق و علم و قانون و آیین نامه و برنامه و اجماع فکری و رشد است. اصولی دارد. با فرد کاری ندارد. با اندیشه می خواهد سیاست ورزی کند. برنامه هایی دارد و در پی رضایت مراد نیست. جسارت می کند و با او بحث می کند. از خود نظر دارد. می خواهد گره های مردم را باز کند. نه سوال و تشکیک بلکه نزاع می کند و تقابل می کند. این مسیر، منافع افراد را به خطر می اندازد و کار به جاهای باریک می کشد و نه حذف بلکه به طرد، خانه نشینی، گوشه نشینی، تبعید و نابودی می انجامد (امیرکبیر و محمد مصدق)؛

ت: سیاست را ترک می کند و یا وارد نمی شود. زیرا متوجه می شود که کار اساسی نمی تواند انجام دهد. اهل سو استفاده نیست. به مرید و مرادی هم اعتقاد ندارد. معتقد است در فقدانِ سیستم و قاعده مندی، هر اهتمامی، آب در هاون کوبیدن است.( غلامحسین صدیقی، استاد جامعه شناس دانشگاه تهران و وزیر دولت مصدق).

واردات فرآورده های مدرنیته و عدم پذیرش مبانی نظری که به آن فرآورده ها منتهی شده است در نهایت به ناکارآمدی و هرج و مرج منجر می شود. این نوع گزینش بسیار بی محتواست. مِصر نمونۀ بارز این نوع گزینش است که در متون توسعه به آن "توسعۀ نامتوازن" (Uneven Development) می گویند. هنگامی که سیستم نباشد، تخصص و انرژی متخصص هدر می رود. پروژه ها بر روی هم انباشته نمی شوند. حرکت جامعه، مملو از فراز و نشیب و بی ثباتی است. تاریخ مرتب تکرار می شود و انبوهی از اشتباهات روی هم جمع می شوند. سیاست ورزی در چارچوبی که قائم به شبکۀ مرید و مرادی باشد عاقبتی ندارد.

سیستمِ حکومتی کارآمد به پا کردن، کارِ سهلی نیست. غرب هنوز هم در جریانِ تکاملی است. شکاف های فراوانی در عقلانی کردن، منطقی کردن و در تحققِ مصلحت عامه پیش رو دارد. این نشان دهندۀ این است که علی رغمِ تنظیمِ ابعادِ حقوقی مدرنیته در قانون اساسی آمریکا در سال ۱۷۷۶ (با ۲۷ متمم تا به امروز)، عقلانی کردن امر حکمرانی یک پروسه است و ادامه دارد. حکمرانی مطلوب همچنان در نظام بین الملل امروز، مهم ترین موضوع چالشی حتی در جوامع پیشرفته است. وقتی سیستم نباشد، نه کارآمدی هست و نه امیدی به بهبود. اصولا سیاست ورزی و ورود در سیاست برای تغییرات است و نه به منظورِحفظ وضع موجود. سیاست مداری که تغییرِ مثبت ایجاد نکند هم وقت خود و هم منابع جامعه را تلف می کند.

امروز در آسیا، کشورهایی مانند ویتنام، اندونزی، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور و چین از سیستمِ مرید و مرادی مدیریتی خارج شده اند و حداقل در مدیریتِ اقتصادی و اجتماعی به شدت تحت تاثیرِ رقابت، گردشِ اندیشه، یادگیری از جهان، بوروکراسی کارآمد، به رسمیت شناختن افکار اقتصادی و اجتماعی رقیب، تخصص گرایی و حتی مصلحت عامه را پذیرفته و به آن پروسه وار عمل می کنند. بعضی مانند کره جنوبی حتی به مراحلِ پیشرفته ای مانند آزادی رسانه، نظام حزبی و گردشِ قدرت نیز دست یافته اند. وقتی سیستم نباشد، افرادِ زیر متوسط که ظرفیتِ تغییرپنج مرتبه جهان بینی در روز را دارند، جذب قدرت و سِمَت می شوند و افرادِ توانا چه به لحاظ تخصصی و چه از حیث شخصیتی و عُلُو طبع به حاشیه می روند.

مدرنیته، تجربۀ بشری است و صرفا به فرانسه و انگلستان و غرب تعلق ندارد. هر فردی که در کرۀ زمین زندگی می کند، حداقل با فرآورده های مدرنیته آشناست. مهمترین دستاوردِ علمی و اجتماعی مدرنیته، سیستم سازی است. کما اینکه هواپیما، خودپرداز، ماشین لباسشویی و اینترنت همه سیستم هستند. آن دسته از کشورهایی که سیستم را در حکمرانی به کار نمی گیرند، رشد خود را به تعویق می اندازند. مدرنیته پایان تاریخ نیست. اگر کشوری مجهز به اندیشۀ جدیدی است، مدرنیته را اصلاح کند و بر آن بیفزاید. اثرگذاری و اثرپذیری زمینۀ رشد و توسعه را فراهم می کند. هر زمان که فردِ سیاست مداری، در جامعۀ ما خاطرات خود را نوشت و متن آن سراسر شادمانی بود و حکایت از کار و فعالیت و خدمت بود و گِله و شکایت از حذف، طرد، تبعید، حاشیه نشینی و ناجوانمردی و بی احترامی نبود، سیاست ورزی عاقبت مثبتی خواهد داشت.

* منتشر شده در وب‌سایت نویسنده . ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

محمود سریع‌القلم
نظرات خوانندگان


نام ارسال کننده  
متن  
     

کلیه حقوق و مطالب وبسایت متعلق به ساحت کرمانشاه می باشد                  کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است             طراحی و پیاده سازی : : شرکت داده پردازان ستاره صبح غرب