4:8 PM
     صفحه نخست          اساسنامه و مرامنامه حزب          آلبوم عکس       عضویت در حزب         آرشیو مطالب       جستجوی مطلب           پیوند ها          تماس با ما 
 یادداشت سر دبـیـر
 سرمقاله های کاشته شده

آنچه در هفته ی گذشته به نام «روزهای سیاه رسانه های کرمانشاه» رقم خورد را نباید به غلط، نتیجه ی یک رویکردِ اتفاقیِ صرف دانست بلکه شکایت از چندتن از فعالان رسانه ای کرمانشاه، ماحصل اراده ای هدفمند، اتاق فکری تحلیل گر و سیاستگذاری مدونی است که از همان بدو حضور بازوند در استان کرمانشاه شکل گرفته است.

 اخبار عمومی
ادعای کیهان: روحانی گفت سرمان کلاه رفت/ بزک‌کنندگان برجام سانسور کردند
تجمع دانشجویان در دانشگاه پلی‌تکنیک و تهران
حملات جدید علم‌الهدی به دولت:گرانی بنزین چه ربطی به نان دارد؟/مگر مجبورید وزیر و وکیل شوید/کشور درحال جنگ با آمریکاست
مرد کانالو عوض کن، بچه نشسته!
سانس آخر؛سه‌گانه «قالیباف - عارف - جلیلی» کاندیدای مجلس می‌شوند؟
رييس‌جمهور با اشاره به گشايش‌هاي مهم پس از انعقاد توافق هسته‌اي: خواهم گفت با چه دردسرهايي نگذاشتم ايران ناقض برجام باشد
رهبر انقلاب در پاسخ به گزارش شوراي عالي امنيت ملي پيرامون نحوه مديريت وضعيت جانباختگان و مصدومين حوادث اخير: رأفت اسلامي مبنا باشد
انتقاد تند از شورای نگهبان/آقای جنتی را عادل و دلسوز می دانم،اما سیاست نمی داند و اخلاق اجتماعی وسیاسی ندارد
روایت کیهان از انعکاس بیانیه میرحسین موسوی در BBC
تائید ادعای بنزینی مقامات دولتی از سوی محمود صادقی: مجلس از برنامه سران قوا برای افزایش قیمت بنزین خبر داشت
توضیح استاندار خوزستان درباره ناآرامی‌های ماهشهر
کرباسچی: تلویزیون با اصرار از من دعوت کرد، تا اتاق گریم هم رفتم اما میرباقری اجازه نداد/دلم برای عذرخواهی مکررشان سوخت
روایت روحانی از مکالمه تلفنی با اوباما/ترامپ تحریم‌ها را بردارد، ساعت بعد ملاقات می‌کنم
در نشست با دانشجویان خواجه نصیر؛ مطهری: نهایتا ٥ میلیون تومان هزینه تبلیغ داشتم / خانه ۵۷۶ متری در خیابان شریعتی دارم!
آنفلوآنزا را جدی تر از همیشه بگیرید؛ اوضاع چندان خوب نیست/ 10 راه ساده برای نمردن
صادقی نماینده مجلس: برخی دانشجویان با وجود عدم حضور در تجمعات به صورت پیشگیرانه بازداشت شده‌اند
پروانه سلحشوری نماینده مجلس: « کمیسیون ویژه» حوادث آبان ۹۸ را پیگیری می‌کند/ باید برای دل‌های پر از کینه فکری کرد
کیهان: بازی رندانه اصلاح‌طلبان با روحانی؛ او خسارت سنگینی به کشور تحمیل کرد
علی مطهری: چرا هرکسی را مسالمت آمیز تجمع می‌کند بازداشت می کنیم؟/ برخی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از اعتراضات می ترسند
دو واکنش جالب و متفاوت آیت الله جنتی به گران شدن بنزین در دولت‌های احمدی نژاد و روحانی
جلسه دوم / دادگاه نجفی: نمی دانستم که بالش صدای گلوله را کم می‌کند
همه عليه رييس‌جمهور، رييس‌جمهور عليه خودش
انصراف لاریجانی از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم/ برنامه‌ای برای کاندیداتوری ندارم
شوآف انتخاباتی نمایندگان بعد از افزایش قیمت بنزین/مگر رستم دستان هستید؟/ردپای خاتمی در نظرات کاربران خبرآنلاین درباره استیضاح وزراء
خباز: در طرح سرا با دست خودمان نیروهای اصلاح‌طلب را می‌سوزانیم
طالبان در پی امتیاز گرفتن همزمان از تهران و واشنگتن است
تصاویر | حالت چهره حدادعادل و سعید جلیلی وقتی احمدی نژاد تصمیم می‌گیرد در مجمع کنارشان بنشیند!
ناگفته‌های وزیرکشور از اغتشاشات: آشوبگران یک کارگر پمپ بنزین را آتش زدند/با تیربار به مردم شلیک می‌کردند/۵۰۰ نفر با شرایط خاص به سمت صداوسیما می‌رفتند
حمله تند پناهیان به دولت؛ اینبار به بهانه گران شدن بنزین
«اعتماد» از اخبار ضد و نقيض درباره نامه‌نگاري فراكسيون اميد با رهبري گزارش مي‌دهد / معماي نامه‌اي كه هرگز به مقصد نرسيد
گاه‌شمار مواضع مسوولان سياسي- امنيتي درباره وضعيت اينترنت در روزهاي گذشته/ 10 روز سرد فضاي مجازي
برترین عکس‌های سال 2019 رویترز (+عکس)
نماینده مجلس: در اعتراضات اغلب دستگیرشدگان بیکار یا دارای مشاغل کم‌درآمد بوده و از سواد کمی برخوردار بودند
سخنگوی سپاه: بخش عمده ارتباطات سایت آمدنیوز کشف شده اند/ افراد از طیف‌های مختلف در تور رسانه ای این سایت افتاده بودند
تجمع میدان انقلاب برای حمایت از نظام بود، یا معرکه برای توهین و تخریب؟
اگر این شرایط را داشته باشید مشمول دریافت بسته حمایتی نیستید
توصیه‌های بنزینی مجلس به دولت/چرا خودروسازها قیمت را افزایش دادند؟
ادعای یک نماینده: در اعتراضات بنزینی از آرپی‌جی۷، نارنجک و خمیرهای انفجاری استفاده شد/تعدادی از اتباع بیگانه و اشرار در میان کشته‌شدگان بودند
استیضاح وزیر کشور کلید خورد
روایت جانشین فرمانده کل سپاه از جمع کردن آشوب‌های بعد از افزایش قیمت بنزین در ۴۸ ساعت
 گفتــگو
محمدرضا تاجیک: ژنرال های اصلاح طلب را به تعطیلات و استراحت بفرستیم
مرعشی:مجلس باید ملی باشد نه انقلابی/لاریجانی حتما کاندیدا شود
کاندیداتوری قالیباف جدی‌تر شد/ترقی:معلوم نیست اصولگراها پیروز شوند
عباس عبدی: اصلاح‌طلبان قادر به شرکت در انتخابات نیستند اگر...
حسین مرعشی: مقامات کشور به جای تخریب، کمک‌رسان هم باشند
آذر منصوری: تبعیض و بی‌عدالتی علت اصلی اعتراضات است/ نبود تشکل و احزاب قوی، اعتراضات را به خشونت می‌کشاند
باهنر:عضویت در شورای عالی امنیت، اختیاراتی به رئیس مجلس داده است
بهزاد نبوي: همه مشكلات را به پاي دولت روحاني نگذاريم
سعید لیلاز: سهمیه‌بندی بنزین، گام بلندی برای عدالت اجتماعی است/مخالفت کسانی که قبلا به کلیات سهمیه‌بندی رای داده‌اند، نهایت بی‌انصافی است
چمران:حدادعادل نامزد انتخابات مجلس نمی‌شود/با کلاه مخملی و تتلو نمی‌توان رأی جذب کرد/در شورای وحدت حرفی از سرلیستی قالیباف نشده است

کد مطلب 22743           تاریخ ارسال : 1398/01/24                         نسخه چاپی
تاثیر چهره‌ الناز شاکردوست در بهترین نقشی که بازی کرد/ نرگس آبیار:‌ این نقش انگ الناز بود

اندیشه پویا نوشت: نرگس آبیار کارگردان فیلم«شبی که ماه کامل شد» درباره فیلم‌نامه، ایده شکل گیری آن و میزان مستند بودن این فیلم صحبت می‌کند.


نرگس آبیار از سال ۱۳۹۱ که اولین فیلمش «اشیا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک ترند»را ساخت تا امروز در مدتی در حدود نیم دهه راهی را طی کرده که برای برخی کارگردانان ممکن است سال ها طول بکشد. او با فیلم دومش «شیار۱۴۳» توجه‌ها را به خود جلب کرد و موفقیت بزرگی را به ویژه نزد منتقدان تجربه کرد اما جایزه داخلی بزرگی را برایش به ارمغان نیاورد. اما فیلم آخرش، «شبی که ماه کامل شد» بر خلاف فیلم های قبلی هم جوایز متعددی برای او به ارمغان آورد. آبیار در «شبی که ماه کامل شد» توانسته از زاویه تاثیر گذار به ماجرای فرقه جندالله و سرکرده‌اش، عبدالمالک ریگی، نزدیک شود و تصویری باور پذیر از سوژه‌اش ارائه کند.

در مصاحبه پیش رو در مورد این فیلم و جنبه‌های مختلفش با نرگس آبیار به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

خانم آبیار! شما جایی گفته بودید قبل از این که طرح فیلم نامه شبی که ماه کامل شد به شما پیشنهاد شود اساسا به پرداختن به مسئله رادیکالیسم مذهبی علاقه پیدا کرده بودید و سفرهایی به کمپ‌های نگهداری از آوارگان سوری در آلمان کرده بودید. این مسئله برای شما به عنوان یک فیلمساز فی نفسه چه جذابیت دراماتیکی داشت؟

نگاه رادیکال در هر معنایی برای من دغدغه بود. نه فقط سلفی ها که در مسیحیت و یهودیت و حتی بودیسم هم نگاه افراطی سابقه دارد و وجود دارد. هرجایی که ایدئولوژی و قدرت در کنار هم قرار می‌گیرند به هرحال افراطی گری به شکلی دیده می‌شود. بر اساس همان سفرهایی که به آن‌ها اشاره کردید من طرح‌هایی هم نوشتم که خیلی جذاب هستند ولی این فیلم‌ها چون به شخصیت‌های غیرایرانی می‌پرداخت احتمالا برای مخاطب ایرانی جذابیتی نداشت. این بود که این سوژه برای من موقعیت خوبی فراهم می‌کرد که به موضوع مورد علاقه‌ام بپردازم.

ظاهرا قبل از طرح «شبی که ماه کامل شد» طرح دیگری به شما پیشنهاد شده بود که محوریتش بر دستگیری عبدالمالک ریگی بود و شما این طرح را نپذیرفته بودید دلیلش چه بود؟

این طرح وجود داشت ولی به من پیشنهاد نشده بود. صرفا در جاهایی مطرح بود که چنین فیلمی ساخته شود. اگر هم به من پیشنهاد می شد قطعا من نمی‌پذیرفتم چون برایم جذابیتی نداشت. این قدر مستقیم سراغ یک موضوع رفتن اساسا روش و سبک من نیست. طرح«شبی که ماه کامل شد» برای من جذاب بود چون از نگاه یک خانواده به موضوع نزدیک می‌شدیم و یک ماجرای عاشقانه و انسانی، محور فیلم بود. این بود که طرح«شبی که ماه کامل شد» را برای من جذاب می‌کرد و اتفاقا وقتی شما از این زاویه حتی به یک موضوع امنیتی نزدیک می‌شوید ابعاد مختلف آن را بهتر می‌بینید و از روش پرداخت مستقیم به موضوع تاثیر گذارتر است.

چه قدر در نوشتن فیلم نامه به واقعیت وفادار بوده اید و چه قدر در واقعیت دست برده اید؟ تمام نقاط عطف فیلم نامه مستندند؟ مثلا حمله نیروهای امنیتی به آن بیمارستان در کویته برای نجات فائزه یا تلاش آن تک تیرانداز برای زدن عبدالمالک در پیتزا فروشی واقعا اتفاق افتاده است؟

بله تمام اتفاقات مهم این فیلم واقعی است و ما فقط در جزئیات دخل و تصرف کرده‌ایم. من در روند تحقیقات اطلاعات زیاد و جذابی در مورد جندالله، عبدالمالک و عبدالحمید به دست آوردم ولی سعی کردم برآیند منطقی این اطلاعات را در فیلم نامه استفاده کنم. من مطمئن نیستم که عبدالحمید واقعا شعر هم می‌گفته یا نه. می‌دانستم عاشق پیشه بوده ولی شاعری یا نوازندگی طبل را خودم به شخصیتش اضافه کردم اما تمام چیزهایی که از عبدالمالک می‌بینید مال فیلم‌هایی است که دیده بودم. آن سکانسی را که عبدالمالک بین اعضا جندالله سخنرانی می‌کند و آخرش گریه می‌کند در فیلم‌هایی که به من داده بودند دیده بودم. برخی به خشونت فیلم انتقاد کردند ولی خشونت عبدالمالک خیلی بیش‌تر از این چیزی است که در فیلم می‌بینید من در فیلم فقط عملیات تاسوکی را آورده‌ام ولی خشونتی که ما از طریق رسانه‌ها مدام با آن روبه رو هستیم خیلی بیش‌تر از این هاست. این خشونت ها را مدام رسانه‌ها به خورد ما می‌دهند بی اینکه آن را تحلیل کنند حالا ما لااقل در فیلم یک روند دراماتیک را دنبال می‌کنیم و سرآخر هم نتیجه گیری داریم.

شما به فیلم‌های بازجویی عبدالمالک یا جزئیات پرونده ها هم دسترسی داشتید؟

نه! فقط یکسری فیلم از مصاحبه با ریگی را دیدم و فیلم‌های دیگری از پرس تی وی و یک جای دیگر در اختیار ما گذاشتند در مجموع بیش‌تر این فیلم‌ها در دسترس عموم هست. یکسری فیلم دیدیم که در مورد چند گروه مشابه در پاکستان بود و دیدنش واقعا دردناک بود یا فیلمی دیدیم که چطور جندالله وارد یک پاسگاه می‌شود و در کمال خونسردی وارد خوابگاه سربازان می‌شود و سربازها را از خواب بیدار می‌کند و به جای دیگری می‌بردشان. بعدها من استفاده‌هایی از این فیلم‌ها در فیلمم کردم. مثلا در فیلم‌هایی که از ریگی دیده بودیم می‌دیدیم که سعید پسر پنج‌ - شش ساله فائزه، همه جا کنار ریگی است. در آن فیلم‌ها در مورد گروه‌های پاکستانی هم دیده بودم که مثلا بچه‌های کوچک را مجبور می‌کنند مخبرین و خائنان را جلوبچه‌های دیگر سرببرند. از ترکیب این دو صحنه آن صحنه را ساختم که عبدالمالک خمپاره را به دست سعید می‌دهد که در خمپاره انداز جاگذاری کند.

به نظر شما«شبی که ماه کامل شد» یک عاشقانه است یا یک تریلر تروریستی؟

به نظر من فیلمی با یک تم انسانی است. مرکز توجه من در فیلم مسخ شدن عبدالحمید توسط ایدئولوژی برادرش است.

مثلث سرنوشت ساز بازیگری فیلم شما شامل فرشته صدرعرفایی، هوتن شکیبا و آرمین رحیمیان است ولی الناز شاکردوست نقطه ضعف تیم بازیگری شماست. چه چیزی او را خاص می‌کرد برای سپردن این نقش؟

با شما موافق نیستم.  الناز شاکردوست چهره زیبایی داشت برای نقشی که من می‌خواستم  و چهره‌اش کمی بدوی و وحشی هم بود که باز برای این نقش لازم بود. من می خواستم یک دختر جنوب شهری بسازم و این نقش انگ الناز بود. بازی‌اش هم خیلی به اندازه بود در این فیلم. فرشته صدرعرفایی، هوتن شکیبا و آرمین رحیمیان به دلیل گریم و لهجه‌شان مجال بیشتری برای نمایش کارشان داشتند و شاید همین باعث شده بازیشان بیشتر پسندیده شود اما من از کار الناز در این فیلم خیلی راضی بودم. او قرار بود یک دختر جنوب شهری از یک خانواده معتدل مذهبی را بسازد که ساخته است. شاید این واکنش شما به دلیل پیشینه الناز شاکردوست در فیلم‌های سینمای بدنه باشد. فکر می‌کنم تماشاگر عام هم وقتی ببیند بازیگری مثل الناز شاکردوست چه قدر تلاش کرده تا نقش متفاوتی را ایفا کند، جذب فیلم شود. بازی الناز در سکانس آخر به نظرم درخشان بود و در کل فیلم، بازی‌اش به اندازه بود و این هنر بزرگی است برای بازیگر که به جای ترک تازی، به اندازه بازی کند. مهران احمدی هم در نفس همین طور بود. حتی اگر در همین فیلم هم فرشته صدر عرفایی و نقش غمناز نبود احتمالا نقش شبنم مقدمی هم بیش‌تر به چشم می‌آمد.

حساسیتی روی فیلم اعمال نشد؟

چرا در آن صحنه‌ای که برادر کوچک عبدالحمید در درگیری با نیروهای امنیتی کشته می‌شود به ما گفته شد بهتر است چنین صحنه ای در فیلم نباشد ولی نمی‌شد این را حذف کنیم، چون کشته شدن برادر عبدالحمید نقش مهمی در افراطی شدن او داشت.‌

 از فیلم اول‌تان تا امروز کارنامه خیلی متنوعی داشته‌اید و هر فیلم‌تان دنیا کاملا متفاوتی با فیلم قبلی بوده است طوری که حالا نمی شود گفت فیلم بعدی نرگس آبیار چه جور فیلمی است. خودتان آینده کاریتان را چگونه می‌بینید؟‌

خب حالا دیگر سیمرغ کارگردانی جشنواره فیلم فجر را گرفته‌ام و دلم می‌خواهد فیلم بعدی‌ام فیلمی بسیار شخصی‌تر باشد. برایم مهم نیست که فیلم بعدی‌ام  خیلی آوانگارد باشد و خیلی هم مخاطب پسند نباشد. ممکن است عده‌ای از این حرف من نگران شوند ولی شاید الان وقتش باشد فیلمی خیلی دلی‌تر بسازم و به مناسبات اقتصادی سینما فکر نکنم چون فکر می‌کنم از دل این کارهاست که سینمای من جلو می‌رود و پیشرفت می‌کند.


نظرات خوانندگان


نام ارسال کننده  
متن  
     

کلیه حقوق و مطالب وبسایت متعلق به ساحت کرمانشاه می باشد                  کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است             طراحی و پیاده سازی : : شرکت داده پردازان ستاره صبح غرب