1:43 AM
     صفحه نخست          اساسنامه و مرامنامه حزب          آلبوم عکس       عضویت در حزب         آرشیو مطالب       جستجوی مطلب           پیوند ها          تماس با ما 
 یادداشت سر دبـیـر
 جلیلی و عکاس های همیشه حاضر!

اینکه شخصیت های سیاسی و اجرایی ما باید ساده زیست باشند امری بسیار نکوهیده و ارزشمند است و همواره مورد تاکید امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری نیز بوده و می باشد اما گاهی وقتها این قیبل کارها شکل ریا و پوپولیستی به خودش می گیرد ، نکته قابل توجه این است که این عکاس یا عکاس های همیشه ناظر و حاضر در سفرهای دکتر سعید جلیلی چطور یکدفعه پیدایشان می شود و در سفر و حضر وی حضور دارند ؟ اصولا آقای جلیلی چرا این عکسها را رسانه ای می کند و چه نیازی به رسانه ای کردن آنها می باشد ؟

 اخبار عمومی
شهرام ناظری: صدا و سیما از کارهای نازل حمایت می‌کند
عباس عبدی خطاب به کیهان: کسی که به دختر آملی لاریجانی افترا زده، دوست شماست
سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هشدار داد: احتمال تکرار پلاسکو/ ورود ۲۰۰مالک هنگام آتش‌سوزی به ساختمان پایتخت
سقف برداشت از خودپردازها ۵۰۰ هزار تومان شد
وزیر کشور: قطعاً شرایط سال ۹۸، سخت‌تر از امسال نخواهد بود
موضوع نماینده ملکان تجاوز نیست، رابطه است که آن هم حکم قطعی ندارد
مخالفت صداوسیما با حضور ظریف در «خندوانه»
آیت‌الله مصباح خوردن گوشت چه گوسفندی را حرام اعلام کرد؟
جنجال براي يك ديدار
محمود صادقي، رييس فراكسيون شفاف‌سازي مجلس: دادگستري ايران از وجاهت و منزلت موردانتظار برخوردار نيست
خداحافظی دومین چهره مهم اصولگرا از انتخابات
روایت کیهان از نگاه یک عضو کارگزاران درباره دلایل بی اعتمادی مردم به اصلاح‌طلبان
طعنه رحیم پور ازغدی به سالخوردگان انقلاب:انقلابی‌گری با افراد پیر محقق نمی‌شود
مخالفت مجلس با امکان عزل نمایندگان
تصمیم مهم مجلس درباره بدهکاران بانکی
دادستان تهران: پرونده پتروشیمی اختلاس نیست، اخلال است
آیت‌الله جنتی: باید دست رهبری را به خاطر انتصاب رئیسی ببوسیم
قصه تلخ و تکراری ساختمان‌های استقلال و پرسپولیس
چرا فسادهای مالی در دولت احمدی نژاد، زیاد شد؟
روزنامه جمهوری اسلامی:در پرونده پتروشیمی،8 مدیر دولت احمدی نژاد حضور دارند؛چرا آنها را محاکمه نمی کنید؟
علی مطهری در نامه به رئیسی: دادگاه ویژه روحانیت را تعطیل کنید
چرا بی بی سی در باره همسر مرجان شیخ الاسلامی چیزی نمی گوید؟
آیا کسی هست پاسخ احمدی‌نژاد را بدهد/ این چه سکوتی است که از مشهد و قم تا اصفهان و تهران را فرا گرفته است؟
توضیحات تاجگردون درباره نامه هیأت عالی مجمع تشخیص درباره بودجه
ممنوعیت استفاده از لباس یا رنگ خاص برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس
لاریجانی: رهبر انقلاب گفتند«من از اینکه بخش‌های نظامی وارد بخش‌های اقتصادی شوند، اصلا رضایتی ندارم»
تصمیم مهم مجلس درباره بدهکاران بانکی
بهمن کشاورز: خدشه‌ای به استقلال دستگاه قضا وارد نیست
نماینده مجلس:قانونگذاری مجمع تشخیص مصلحت،غیرقانونی است/ محسن رضایی می خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود
مجیدانصاری: محسن رضایی باید با ادبیاتی متناسب با شان مجمع تشخیص مصلحت حرف بزند
عکس زنان و دختران اسرائیلی با چادر و مقنعه
رئیس کانون وکلا: مگر خواستگاری در ملأ عام جرم است؟/کجای این کار،گناه بوده؟
جهانگیری: ادغام بانک‌ها تصمیم انقلابی بود/ نیروهای مسلح از این کار استقبال کردند
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: خانم افشار هرگز با کابل برق کتک خورده‌اند که از درد زایمان می‌گوید؟!
فائزه هاشمی: تفکرات جمهوری اسلامی نسبت به زنان تفکرات داعشی است+ واکنش کاربران فضای مجازی
آیت‌الله جوادی‌آملی: رهبر، حتی اگر امام علی باشد، بدون حضور مردم شکست می‌خورد
قالیباف: به مردم دروغ نمی‌گوییم/ ما اهل دیوار کشیدن نیستیم
متهمی به‌نام مرجان شیخ‌الاسلامی/ طرف قرارداد وزارت نفت و قرارگاه خاتم، لابی با بقایی/ دوستی بامسیح علی‌نژاد/ همسر طلبه‌سابق/ چادری دیروز،بی‌حجاب امروز
طلا باز هم بالا رفت
پرسودترین سرمایه‌گذاری در بازار کنونی
 گفتــگو
دفاع احمدی نژاد از خاوری و بابک زنجانی/ مگر اینها چه کرده بودند؟چرا بدون اینکه خاوری محکوم شود علیه او حرف می زنند؟
سامان احتشامی: تلویزیون مخاطب زیادی ندارد/ موسیقی پاپ امروز، موسیقی آسان است
علی دایی: عمدا نخواستم احمدی‌نژاد را ببینم
آیا روحانی هم استعفا می‌دهد؟/ هاشمی‌طبا: عده‌ای می‌خواهند کمر دولت را بشکنند
غلامرضامصباحي‌مقدم: نگران نباشيد؛ پيامك‌ها نمي‌تواند راي اعضاي مجمع را تعيين كند
محمد صدر: ايران وارد ليست سياه شود، مشكلات بيشتر مي‌شود
رفیق‌دوست:نظام در کمال عزت به ۴۰ سالگی رسیده‌است/امروز ملت باید حکومت را نگهدارد
آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌بجنوردی: نظر امام این بود که مفسد فی‌الارض تنها، حکمش اعدام نیست
عباس آخوندی:من که با معضلات مسکن مهر برخورد کردم متهم به اشرافی گری شدم،اما طرح سلامت که چندبرابر مسکن مهر هزینه داشت،مردمی تلقی شد
شوخی مرعشی با فتنه۹۸:ما متهمیم به فتنه۸۸،قرار نیست دیگرفتنه کنیم!

کد مطلب 21894           تاریخ ارسال : 1397/10/15                         نسخه چاپی
عطریانفر:تندروهای اصلاح طلب مهار شده اند،اما تندروهای اصولگرا فعالند/یکی از نتایج قهر با انتخابات،روی آوردن به براندازی است

روزنامه ایران با محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی مصاحبه مفصلی انجام داده است.


بخشهایی از مصاحبه را می خوانید:


در مرور تغییر آرایش نیروهای سیاسی کشور طی سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا تدریجاً به دو قطبی‌هایی نظیر برجامی و غیربرجامی و نیز میانه رو - تندرو تغییر شکل یافته است. به‌عبارتی مرزبندی مواضع فعالان هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا چنان مبهم است که شاید دیگر نتوان همین دو تعبیر را به دقت در تقسیم‌بندی آرایش سیاسی دو کشور استفاده کرد. شما با این نظر تا چه حد موافق هستید؟
 مواضع سیاسیون در کشور ما ازمنظرکلان به دو دسته قابل تقسیم است. در ادبیات سیاسی پیشین جریان چپ و راست وجود داشت؛ اما به تناسب شرایط، این دوجریان امروزه با نام‌های دیگری هم معرفی شده‌اند. در طیف نظریات چپ، افرادی قرار دارند که ذهنیت‌شان معطوف به نوعی عدالت اجتماعی است و مشخصاً ذیل مباحث اقتصادی، عدالت توزیعی تعریف می‌شود. طیف راست نیز در ایران کسانی بودند که به سیاست بازار آزاد در اقتصاد باور داشتند و برخی ارزش‌های اعتقادی خود را در نظریات اقتصادی‌شان دخالت می‌دادند. البته آنچه در ایران تحت عنوان چپ و راست تعریف شده با آنچه در فلسفه سیاسی غرب وجود دارد، متفاوت است. چنان که جریان راست درایران اگرچه در مباحث اقتصادی با راست در مفهوم غربی‌اش مشترکاتی دارد اما حائز تفاوت‌هایی در ارزش‌های معنوی است.
امروز چهار دهه پس از انقلاب، اندیشه چپ خود را در نظریه اصلاح‌طلبی بازسازی کرده است و جریان راست که جریان بازار محسوب می‌شد تحت عنوان اصولگرا ظهورکرد. اصولگرایان کسانی هستند که به باور خود مقید به یکسری دیدگاه‌های محافظه کارانه و کنترل شده هستند و در مقابل اصلاح‌طلبانی هستند که بیشتر به آزادی های فردی واجتماعی و جنبه‌هایی از مفاهیم دموکراتیک پایبندی‌هایی را نشان می دهند. در کنار این دو نظریه اصلی در کشور دو حوزه افراط گرایانه نیز در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا شکل گرفت که البته حداقل در حوزه اصلاحات، گروه‌های مؤثر و جریان‌سازی نبوده‌اند بلکه براساس شرایط روزگار حضوری پیدا می‌کردند و تأثیرات مخربی را به جا می‌گذاشتند.
امروز تندروهای اصلاح‌طلب تا حدود زیادی کنترل شده‌اند و عملاً منشأ اثری نیستند، اما در جریان اصولگرایی این طور نیست. در جریان اصولگرا به اعتبار اتکا به برخی از نهادهای قدرت غیرانتخابی و امید پایداری بیشتری که نسبت به آینده سیاسی خود دارند، تندروها برای خود اعتباری قائل‌اند و بیشتر ایفای نقش می‌کنند.
به‌همین روال در مجلس شورای اسلامی اگرچه دو نظریه سیاسی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نمایندگانی دارند اما خوشبختانه جریان اصلاح‌طلب در حاشیه خود تقریباً عنصر تندرویی ندارد. البته ممکن است تک نمایندگانی از جریان اصلاح‌طلب که در قالب فراکسیون امید شکل حقوقی گرفته است برخی اظهارات تند را داشته باشند اما آن صداها جریان غالب نیست. در حالی که در جناح مقابل گرچه با یک جریان منطقی و معقول اصولگرا مواجهیم اما در کنارش جریان مؤثری به اسم جبهه پایداری در واقع همان تفکرات تند و افراطی جریان اصولگرا را نمایندگی می‌کند.
اینکه می‌گویید اصلاح‌طلبان الان طیف تندرو ندارند محصول چیست؟
دنبال دلایل منحصر و خاص نباشید. اما به‌صورت کلی کسانی که از رویکردهای افراطی فاصله می‌گیرند معنای متناظرش این است که آنها به عقلانیت سیاسی بیشتر پایبندی نشان داده‌اند. در حوزه فعالیت‌های سیاسی در ایران، جریان اصلاح‌طلب امروزی که اندیشه چپ دیروز را نمایندگی می‌کند عمدتاً به‌دلیل فراز و فرودهایی که در لابیرنت‌های قدرت سیاسی ایران داشته و اتفاقاً فراز و فرودهای سنگینی هم بوده است زودتر به عقلانیت سیاسی معتدل دست پیدا کرد. نفس این عقلانیت سیاسی دلالت بر ضعیف شدن جریانات تندرو دارد. اما متأسفانه در حوزه اصولگرایان این اتفاق نیفتاده است؛ یعنی عقلانیت به مفهوم واقعی شکل نگرفته لذا در کنار معتدلین عناصر تندروشان هنوز مؤثرند.
شما در پاسخ هایتان به دایره مشخصی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اشاره دارید در حالی که اظهارات منسوبان به‌هر دو دیدگاه از مبهم و مخدوش شدن مرزهای این دو دایره حکایت دارد. چنانکه شاهدیم چهره‌های اصولگرا گاه مواضع کاملاً اصلاح‌طلبانه دارند و برعکس. در بافت سیاسی هم شاهد آن بودیم که جریان جدیدی تحت عنوان اعتدال خودش را معرفی کرد. البته منظورم صرفاً چهره‌هایی که حول دولت اعتدال حضور دارند نیست. اما آیا این وضعیت مبهم که به نوعی دو قطبی اعتدال و تندروی را شکل داده جایگزین دو قطبی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نشده است؟
ببینید، اعتدال اساساً بار اندیشه‌ای و معنایی ندارد. اعتدال« رویکرد » است؛ رفتار آرام، غیرخشن، منطقی و قانونمند را تحت عنوان اعتدال نام می‌بریم. این صفت، صفت ذاتی اصلاح‌طلبی است. رویکرد اعتدال اصلاح‌طلبی است. اتفاقاً به محض اینکه کسانی نام اعتدال را بر خودشان بگذارند و چنین رویکردی داشته باشند در جبهه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند. همین اتفاق برای طرفداران آقای روحانی و حزبی که تحت عنوان اعتدال و توسعه شکل گرفت رخ داد و این حزب خودش را خواسته یا ناخواسته در جبهه اصلاح‌طلبان تعریف می‌کند. نکته دیگر اینکه گفتید اصلاح‌طلبان تندرو... ما اصلاً اصلاح‌طلب تندرو نداریم. تندروی واصلاح‌طلبی نقیض هم اند. اگر کسی بوده که موضع گیری و نظرات تندروی خود را کنار گذاشته و خود را پالایش کرده است، ما نمی‌توانیم بگوییم اینها همچنان زنده‌اند و متناسب با اقتضائات گذشته خودشان ممکن است در آینده کاری کنند. آنها ترمیم شده‌اند شکل گذشته‌شان را تغییر داده‌اند و خود را در محک نقد آورده‌اند و چه بسا از برخی مواضع گذشته تند خود عذرخواهی کرده‌اند. خب ما نمی‌توانیم به حساب گذشته ناصواب، آنها را امروز به‌عنوان عناصر تندروی اصلاح‌طلب محکوم کنیم. البته افراد معدودی ممکن است با تک صدایی در برخی شرایط اظهاراتی بکنند اما منشأ اثر نیستند. ما اصلاح‌طلبی را در مفهوم تبلیغی واعلامی، جمعی می‌دانیم که حول محور آقای سید محمد خاتمی نماد اندیشه اصلاح‌طلبی هستند و آنها سخنگویان متفرقه‌ای نیستند که هر کدام از گوشه‌ای صدایی بلند کنند. ما مجموعه دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی را در قالب جنبه‌های تبلیغاتی‌اش آنجایی به رسمیت می‌شناسیم که مهر صحت و تأیید آقای محمد خاتمی و دوستانی که در روزهای آینده به‌عنوان مجمع عالی اصلاح‌طلبان به رسمیت شناخته خواهند شد از ناحیه آنها به گوش برسد. صداهای متفرقه و متفاوت را هیچ اعتباری برایش قائل نیستیم.
یعنی نگران این نیستید که صداهای متفاوتی که شنیده می‌شوند از جمله کسانی که می‌گویند دیگر دلیل ندارد به‌هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم یا دیگرانی که می‌گویند باید با چهره‌های اصولگرای میانه مانند آقایان لاریجانی یا ناطق نوری ائتلاف کرد و پشت آنها ایستاد. نگران آن نیستید که این طیف متفاوت از دیدگاه‌ها نتوانند زیر پرچم اصلاح‌طلبی از آن نوع که شما تعریف می‌کنید باقی بمانند؟
اولاً باید برای من و شما مشخص باشد که اصلاح‌طلبی یک فرایند است، پدیده وساختار متصلب نیست. به این معنا که اگر کسی یکبار نام اصلاح‌طلبی را یدک کشید فارغ از عملکردش تا آخر این مهر بر پیشانی اوثبت شده باشد یا برعکس اگر دیگری عنوان اصولگرایی پیدا کرده است تا آخرچنین است. اصلاح‌طلبی رویکردی است که دلالت بر افکار و اندیشه ما دارد. ما کسی را تنها به لباس اصلاح‌طلب نمی‌شناسیم بلکه به‌عمل، اندیشه و رفتارهای اجتماعی، این صفت را بر کسی قرار می‌دهیم.
در سؤال تان به آقایان لاریجانی و ناطق نوری اشاره کردید، همین آقای ناطق نوری که یک روز در سال 76 رقیب اصلاح‌طلبان بوده امروز رویکردش اصلاح‌طلبانه و متحول شده است. آقای علی لاریجانی که یک روز عنصر متقابلی به حساب می‌آمده امروز رویکردش به نحوی است که ما او را بر یک چهره شاخص اصلاح‌طلبی در مجلس ترجیح می‌دهیم و در مدیریت مجلس اعتبار بیشتری برایش قائل می‌شویم. بنابر این رویکرد ملاک است و نه سابقه انتساب افراد به این یا آن جریان. وقتی این طور به مسأله نگاه کنیم خیلی از تعاریف‌مان باید اصلاح شود. نکته سوم اینکه قهر از انتخابات اساساً یک شعار انحرافی است. اصلاح‌طلبی «همزاد با انتخابات» است. اگر شما روزی از انتخابات روی برگردانید، از کسوت اصلاح‌طلبی خارج می‌شوید و لاجرم در برابرتان سه راه وجود دارد. یا یک منفعل سیاسی می‌شوید و دیگر دغدغه‌ای برای سرنوشت ملی ندارید و در گوشه‌ای سر در لاک خودتان فرو می‌برید، یا از سیاست و سیاست ورزی دست می‌کشید ومی گویید بروم به زندگی ‌ام بپردازم، شاید در بزنگاه‌های انتخاباتی رأی بدهید یا نه، قسمت سوم این است که می‌روید به سمت مقاومت و مخالفت با نظام حاکمی که انتخابات را مبنای مدیریت خود درجامعه قرار داده است و آن وقت می‌شوید برانداز و مخالف. بنابراین کسانی که سخن از قهر انتخاباتی می‌زنند توجه نمی‌کنند به اینکه تبعات این اظهارنظر چیست. تبعات این اظهارنظر یا دلالت بر انفعال یا دلالت بر یک قهر انتخاباتی دارد که نظام آن را به رسمیت نمی‌شناسد یا رویکرد مخالفت و مقاومتی که روح براندازی نظام از آن استنباط می‌شود.


نظرات خوانندگان


نام ارسال کننده  
متن  
     

کلیه حقوق و مطالب وبسایت متعلق به ساحت کرمانشاه می باشد                  کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است             طراحی و پیاده سازی : : شرکت داده پردازان ستاره صبح غرب