6:40 AM
     صفحه نخست          اساسنامه و مرامنامه حزب          آلبوم عکس       عضویت در حزب         آرشیو مطالب       جستجوی مطلب           پیوند ها          تماس با ما 
 یادداشت سر دبـیـر
 ساده انگاری یا تحمیق افکار عمومی

دو نمونه روشن از این ساده انگاری با هدف تحمیق مخاطبان هفته گذشته در همین کرمانشاه خودمان اتفاق افتاد و آن نحوه مواجهه برخی از نشریات مدعی پیشکسوتی و مردمی بودن ! و کانالها و سایت های مجازی با موضوع برکناری دوتن از مدیران اجرایی یعنی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه بود که ضمن خودداری از افشای علل واقعی برکناری این دو مدیر توسط مدیران بالادستی خود به دفاع از آنان و انتقاد از برکناری و عزل این دوتن پرداختند که باعث تاسف گردید .

 اخبار عمومی
تلگرام در ایران چند میلیون کاربر دارد؟
حقوق سربازان بیشتر شد
مراسم افطار مردمی در پل طبیعت تهران (عکس)
برندگان اصلی جنگ تجاری آمریکا و چین چه کسانی هستند؟
ماجرای عکسی که در دیدار رهبری با دانشجویان کنار ایشان قرار داشت/حرف زور زدن دانشجوها و درخواست برای گرفتن فشار خون رهبری
کیهان: 365 روز گذشته چه غلطی کردید که 120 روز دیگر مهلت می‌خواهید؟!
گفت‌و‌گوي اصحاب رسانه با رييسي درباره: آزادي مطبوعات
رهايي از شهوت خريد
عارف: مسوولان نبايد از تكثر تشكل‌هاي كارگري هراسي داشته باشند
چرا فيلم قانون‌گريزي و بي‌عفتي‌ها را براي مقامات قضايي نمي‌فرستيد؟
وزیر خارجه ایران خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا/ احترام را امتحان کن
خبر را در جلسات مختلف از افراد موثق و راستگو شنيدم
ايران غني‌سازي 3/67 درصد خود را 4 برابر كرد
افزایش ۹.۵ درصدی قیمت CNG از فردا
تحلیل توئیتری فلاحت‌پیشه از پشت پرده شلیک به سفارت آمریکا در منطقه سبز
آیت‌الله خامنه‌ای:از صدا و سیما گله دارم که جای زبان فارسی تعابیر غلط فرنگی را رواج می‌دهد
رحمانی فضلی: ایران خود را حافظ منطقه می‌داند/ امنیت منطقه یکپارچه است
روحانی:طرفدار مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی نیستم/دولت نیازمند اختیارات ویژه است
روحانی پیشنهاد رفراندوم داد،کیهان نگران شد
ممنوعیت حضور شهره سلطانی در برنامه جشن رمضان
خواننده آهنگ جنجالی دنیای مجازی: فکر نمی‌کردم به راحتی آبرویم برود
مجلس: استفاده از صندلی مناسب کودک در خودرو اجباری می شود
خانم نماینده دنیا هنوز خوشگلی هایش را دارد/ مرضیه با یک چشم دنیا را از شما قشنگ تر می‌بیند
سکه ۱۳۰.۰۰۰ تومان ارزان شد/ طلا گرمی ۴۲۱.۰۰۰ تومان
رحیم‌پور ازغدی: اینکه می‌گویند فرزندان مسئولان، خارج از کشور هستند درست نیست/رانت‌خواری یک ریالش حرام است
توضیحات امام جمعه مشهد درباره نحوه سربازگیری آمریکا از داخل کشور
انتقادات تند از تریبون پارلمان؛ اینجا مجلس است یا مهدکودک؟/ برادران سناتور! کار باید از بالا درست شود/حاشیه‌های صحن علنی
از وعده وزارت زنان تا احتمال انتصاب زنان در معاونت استانداري‌ها
ابتکار: قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد
مشاور احمدی نژاد با674000 دلار کجا رفت؟
هشدار کواکبیان: عارف نیاید، خودم کاندیدا می‌شوم
نقد شدیداللحن سیدجواد طباطبایی به سیدمحمد خاتمی: سخن نسنجیده خود را درباره فدرالیسم پس بگیرید
سعیدی‌کیا: پول نفت کشور را آباد نمی‌کند/ جای دولت را نمی‌گیریم
ابوترابی نماینده مجلس: پرداخت پول نقد بهتر از کوپنی‌شدن است
حزب قالیباف: امکان شکل‌گیری جریان سوم وجود ندارد/ از «گفت‌وگوی ملی» استقبال می‌کنیم
معاون سیاسی بسیج اساتید تهران: سرکردگان تجمع اخیر دانشگاه تهران نفوذی هستند
علم‌الهدی: آمریکای ملعون وارد فاز جدیدی شده/ خرما از آمریکا وارد نمی‌شود که کیلویی سی و چند تومان شده
دفاع قاطعانه و صریح عطاءالله مهاجرانی از رهبر انقلاب
ظریف: مذاکره با آمریکا غیرممکن است
اينك سيل سوزان گرما
 گفتــگو
محسن رفیق‌دوست: امام می‌گفت اگر مردم نخواهند، نمی‌توان حکومت کرد/ هاشمی‌رفسنجانی خودش دلیل حذف خودش بود
علیرضا بهشتی: کنشگران سیاسی کنار بروند، مطالبات مردمی به صورت اعتراض ظهور می‌کند
عماد افروغ : عده‌اي مي‌خواهند بر اساس بايدها و نبايدهای صرف جامعه را اداره كنند.
محمدرضا تاجیک: اصلاح‌طلبی یک جریان واحد نیست که اگر کسی گفت در انتخابات شرکت نکنید، بقیه بپذیرند
عباس عبدي : كسي كه مي‌گويد تغيير نكرده‌ام درك درستي از اوضاع ندارد
فیض‌الله عرب سرخی: حق نداریم از ترس شکست صحنه انتخابات را ترک کنیم،حتی اگر نامزد قابل دفاع نداشته باشیم
محمد هاشمی: مجمع تشخیص کارایی گذشته را ندارد
جنیدی: موضوع اف‌ای‌تی‌اف نباید تحت تاثیر خبرهای یومیه‌ قرار بگیرد
شهیندخت مولاوردی : روحانی می‌گوید وعده وزیر زن نداده است/ حجاب از ابتدا نباید اجباری می‌شد
کریمی قدوسی:اطلاعات سپاه ،نوار حرفهای خاتمی را که گفته با شاه عربستان دیدار کرده است،ارائه داده

کد مطلب 20792           تاریخ ارسال : 1397/07/15                         نسخه چاپی
رسانه و جامعه در زلزله كرمانشاه

بازديد از كمپ‌هاي شهرستان سرپل ذهاب بعد از گذشت ده ماه از وقوع زلزله آبان ماه 96 و مصاحبه با مردم زلزله‌زده بدون وجود حتي يك واسطه يا پيش‌فرض ذهني، پيرامون كاركرد و تاثير رسانه‌هاي رسمي بر وضعيت اجتماعي مردم در تمام اشكال آن و انعكاس واقعيات، موجب شكل‌گيري سوالاتي اساسي شد؛ البته در اين مجال سعي ندارم به دنبال پيدا كردن پاسخ باشم بلكه هدف صرفا طرح پرسش‌هاي بنيادين در ذهن خواننده و واكاوي موضوع يا مساله براي شناخت بهتر از آن است.


پرسش‌هايي از اين دست كه: تا چه اندازه رسانه‌هاي رسمي اخلاق رسانه‌اي را رعايت مي‌كنند؟ تا چه اندازه مردم منطقه به رسانه‌هاي رسمي اعتماد مي‌كنند؟ رسانه‌هاي رسمي چه نقشي را در فرآيند تبعات پس از زلزله ايفا مي‌كنند؟ و آيا مردم در رسانه‌هاي رسمي حضوري حقيقي دارند يا حضورشان دستكاري شده و از پيش تعريف شده است؟
از ديدگاه آدرنو، توده، نه مشتري و فاعل فرهنگ بل يكسره منفعل و كالاگونه است. در اين اصطلاح نه موضوع توده‌ها اولويت دارد، نه تكنيك‌هاي ارتباطات، بلكه اولويت با آن روح و نفسي است كه در آنها دميده مي‌شود.
دنيس مك كوايل نيز در فصل سوم كتاب «درآمدي بر نظريه ارتباطات جمعي» در نظريه جامعه توده‌وار، بر نقش منفعل گونه و جنبه منفي معناي توده (منفعل، سازمان نيافته، بي‌هدف، روزمره) تاكيد مي‌كند. بدين‌سان به اين نتيجه مي‌رسيم كه توده يا مخاطب رسانه كاملا ناآگاهانه و سازمان نيافته، مفاهيم ايدئولوژيك و تبليغاتي رسانه‌هاي رسمي و بنگاه‌هاي اقتصادي و سياسي ذي‌نفع را مي‌بلعند و در سطح جامعه تكثير مي‌دهند و در اين كشاكش بين سوژه و ابژه (رسانه و مخاطب)، اخلاق اجتماعي دچار تغيير و تحول مي‌شود كه به درستي و دقت نمي‌توان گناه اين مسووليت اخلاقي را به تنهايي بر دوش يكي از آنها گذاشت.
به عنوان مثال طي 10 ماه كه از فاجعه زلزله كرمانشاه مي‌گذرد ما هيچ‌جا در رسانه‌هاي رسمي و حتي غيررسمي با كاربرد اصطلاح و عنوان «فاجعه» برخورد نمي‌كنيم، آمار كشته‌ها كمتر از آمار واقعي اعلام مي‌شوند، آمار بازسازي‌ها بيشتر اعلام مي‌شوند و به مردم از تمام جوانب (فراهم آوردن امكانات معيشتي - بهداشتي، بازتواني رواني- اجتماعي، مددكاري و مشاوره) رسيدگي مي‌شود اما در مشاهدات‌مان با وضعيت اسفناك معيشتي و نبود امكانات اوليه بهداشتي داخل بسياري از كمپ‌ها مواجه مي‌شويم. در مصاحبه با مردم با سيل شكايات مردم از نبود امكانات اوليه گرفته تا مشكلات رواني- اجتماعي و نبود كادرهاي پزشكي و روانپزشكي روبه‌رو مي‌شويم و در جايي ديگر همين مردم به عنوان بازيگر در مستند «بار ديگر فردا»، كه در رسانه رسمي پخش مي‌شود، شركت مي‌كنند؛ مستندي كه در يك نگاه اجمالي مي‌شود گفت بيشتر يك تيزر تبليغاتي براي سازمان نوسازي مدارس است. بازيگران كه از هميمن مردم داخل كمپ‌ها هستند از امكانات آموزشي و مدرسه‌هاي نوساز كه در جريان زلزله و پس از زلزله جان پناه آنها بوده، نهايت تشكر را دارند و راضي به نظر مي‌رسند درحالي‌كه هيچ مشاهده‌گر و محققي نمي‌تواند فقدان مدارس و نبود امكانات تحصيل و آموزشي را در اين مناطق ناديده بگيرد.
اينجاست كه غير منطقي به نظر نمي‌رسد اگر بگوييم رسانه‌هاي رسمي در واقع نوعي سفارش اجتماعي توده مردم به حساب مي‌آيند؛ به اين معني كه ارتباط عمودي اما دوسويه بين سوژه و ابژه (رسانه و توده) برقرار مي‌شود. در اين نوع ارتباط جايي براي افكار دگرانديش باقي نمي‌ماند و به تعريف آدورنو و هوركهايمر، رسانه‌ها، همان صنعت فرهنگ يا رسانه‌هاي فرهنگ‌ساز هستند كه در جريان اتميزه كردن جايي براي تنوع و تكثر باقي نمي‌گذارند و به همسان سازي افكار و سلايق گوناگون مي‌پردازند. رسانه به ابزاري نيرومند براي كنترل اجتماعي تبديل مي‌شود و توده به انبوهي از ابژه‌هاي اطاعت كننده كه بيشتر نقش شاكله‌هاي از پيش تعيين شده را دارند تا منتقد كه فرجام اين كشاكش چيزي جز جامعه‌اي ساكن و فاقد پويايي و حركت به بار نمي‌آورد.
دنيس مك كوايل نيز در فصل سوم كتاب «درآمدي بر نظريه ارتباطات جمعي» در نظريه جايگزين رسانه و جامعه، به اين كشاكش مي‌پردازد و با ترسيم الگويي كه از دو تن از جامعه‌شناسان به نام «بارل » و «مورگان» اقتباس كرده سه بعد «قدرت» و سلطه‌گري در مقابل كثرت‌گرايي‌، تغيير (رسانه به عنوان محرك، در مقابل جامعه به عنوان محرك) و گرايش گريز از مركز (متمايل به مركز رسانه‌ها) را تشريح مي‌كند مك كويل در تحليل گرايش‌هاي متمايل به مركز رسانه‌ها (نقش رسانه‌ها در تقويت و استحكام ارزش‌ها و باورهاي موجود) و گريز از مركز رسانه‌ها (نقش رسانه‌ها در تضعيف ارزش‌هاي موجود و نوگرايي و امروزي شدن) اذعان مي‌دارد كه از برخورد اين دو بعد مواضع نظري با وجود مثبت و منفي به وجود مي‌آيد:
1- گرايش متمايل به مركز رسانه‌ها در وجه مثبت بر وحدت بخشي و يكپارچه‌سازي رسانه‌ها تاكيد مي‌كند و در وجه منفي بر كنترل و دخل و تضعيف ارزش‌ها.
2- گرايش گريز از مركز رسانه‌ها در وجه مثبت بر نوگرايي‌، آزاديخواهي و تحرك اجتماعي رسانه‌ها تاكيد مي‌كند و در وجه منفي بر انزوا، از خود بيگانگي و تضعيف ارزش‌ها تاكيد مي‌كند.
البته در اينجا لازم است با نقل قولي از سياوش جمادي در رساله «ماهيت صنعت فرهنگ و رسانه‌هاي فني از ديدگاه انديشه و نظريه انتقادي» به اين اشاره كرد كه: ميدان گسترش صنعت فرهنگ هم از آغاز به قومي يا كشوري خاص محدود نمي‌شود بلكه تمام جهان را فرا مي‌گيرد. هر قدر نيز كه از در مخالفت با آدورنو وارد شويم دست‌كم اين نكته را امروزه به وضوح در گردن‌فرازي‌هاي امريكا به عنوان متولي نظم نوين جهاني و جهاني‌‌سازي مشاهده مي‌كنيم. اما به زعم اين توجيه مصلحت‌جويانه، اخلاق جمعي اين اجازه را به ذهن يك منتقد نمي‌دهد كه در يك فاجعه انساني نسبت به نقش خوش نماسازي و ظاهرسازي رسانه‌ها، براي كاستن مسووليت‌ها بي‌تفاوت باشد.

اهون سعيدي
نظرات خوانندگان


نام ارسال کننده  
متن  
     

کلیه حقوق و مطالب وبسایت متعلق به ساحت کرمانشاه می باشد                  کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است             طراحی و پیاده سازی : : شرکت داده پردازان ستاره صبح غرب