4:56 PM
     صفحه نخست          اساسنامه و مرامنامه حزب          آلبوم عکس       عضویت در حزب         آرشیو مطالب       جستجوی مطلب           پیوند ها          تماس با ما 
 یادداشت سر دبـیـر
  چه " اسفندها " دود کردیم برای .....

اگر نوروز با دعای " یا مقلب القوب و الابصار " آغاز می شود مگر غیر از این است که رمضان نیز با " قلوب و الابصار " آدمیان سروکار دارد و اگر قلبی در این ماه منقلب و متحول نشود روزه او غیر از گرسنگی و تشنگی جسم ثمری ندارد و عادتی می شود از جنس سایر عادات بشری که قیصرشعر ایران مرحوم امین پور به درستی می گوید: تمام عبادات ما عادات ماست ای کاش به بی عادتی " عادت " کنیم. اگر " محول و الحال " نباشد حال ما چه فرقی با گذشته می کند؟

 اخبار عمومی
سایت اصولگرا درباره ماجرای درمانگاه قم: آن خانم و روحانی با هم مصالحه کردند/ اولین کسی که مردم را به تصویربرداری از یکدیگر دعوت کرد "مصی علینژاد" بود
همتی خطاب به رئیسی : با جراحی اقتصادی ، تورم سه رقمی ایجاد کردید
حملات تند هفته‌نامه سپاه به خاتمی ؛ کهولت سن درایت او را از بین برده، با جریان رادیکال همسو شده
نماینده مجلس: فقر و کاهش قدرت خرید مردم را در شب عید می‌بینیم / وضعیت آشفته ارز و رهاشدگی بازار، مردم را نگران کرده
رییس گروه اقتصادی دفتر رهبری: 1.8 میلیون نفر هیچ راهی برای کسب درآمد ندارند
نامه روحانی به شورای نگهبان : ضمن خودداری از کلی گویی ، مستندات ردصلاحیت بنده را ارائه دهید
احمد خاتمی : برخی مشکلات کنونی کشور در مدیریت آقایانی رخ داده که در انتخابات مشارکت نکردند
نماینده مجلس : در دولت تخصصی وجود دارد که هر روز مردم را ناراضی کنند
جزئیات جدید لایحه حجاب؛ جریمه دیده شدن ساق پا و گردن هم ۳ میلیون است؟
واکنش رسایی به پویش فارس برای رد اعتبارنامه‌اش؛ این طلبه ازاین ادا و اطوار‌ها نمی ترسد
رکوردشکنی یک نماینده مجلس
فائزه هاشمی از زندان به مرخصی آمد
وزارت اطلاعات : انهدام بزرگترین شبکه‌ سازمان یافته‌ قمار و شرط‌بندی
آیت الله جوادی آملی: مملکت را کمیته امدادی نمی‌شود اداره کرد / هر کس باید در کنار سفره خودش بنشیند
عباس عبدی : مالیات های بعضا عجیب برای پر کردن کمبودهای دولت
محاکمه 2 پسر معاون اول قوه قضائیه به اتهام نفوذ و پولشویی
آیا «قالیباف» رئیس می ماند؟ / خالص ساز‌ها از قالیباف هم عبور کرده اند
آیا «قالیباف» رئیس می ماند؟ / خالص ساز‌ها از قالیباف هم عبور کرده اند
روایت حسین کروبی از آخرین وضعیت جسمانی پدرش
میشل اوباما کاندیدا نمی شود
روزنامه هم میهن: حکم شروین حاجی پور در جهت تحقیر بود نه مجازات
حمید رسایی : پیام روشن انتخابات ۱۱ اسفند، مطالبه تغییر و تحول بود/ تغییر و تحول را باید در تغییر هیأت رئیسه مجلس نشان دهیم
کیهان : مشارکت انتخاباتی کاهش یافت، اما تقصیر روحانی بود
مرعشی : این انتخابات هیچ پیروزی نداشت ؛ اقوام جایگزین احزاب شدند
عباس عبدی : دولت ادعا می‌کند اقتصاد کشور رشد ۵ درصدی دارد؛ پس چرا برای افزایش دستمزدها می‌گویید پول ندارید؟
مالک هتل های اسپیناس: میرسلیم، 8 سال سنگ انداری کرد
سخنگوی سپاه : رسانه ها انتخابات را پایان یافته تلقی کنند/ سرمایه‌های قبلی خود را تخریب نکنیم
واکنش ضرغامی به حکم شروین حاجی پور : چه خوب که شهید مطهری بین ما نیست
آذر منصوری : متولیان کشور تا دیر نشده صدای اکثریت را بشنوند و شیوه حکمرانی را اصلاح کنند
وزیر کشور: میزان آرای باطله 8 درصد است
علی مطهری بیانیه داد: می‌دانستیم اکثر هواداران ما در انتخابات شرکت نمی‌کنند
کنایه تلخ زیدآبادی به اصولگرایان ؛ اگر نرخ مشارکت ۲۰ درصد هم می‌شد، باز هم اعلام جشن و پیروزی می‌کردند
آیت‌الله امامی کاشانی درگذشت
محمدباقر نوبخت بعد از شکست در انتخابات رشت: آمدم، نیامدید، برگشتم!
خبر جدید از شمارش صندوق‌ها در تهران: نبویان با فقط 342 هزار رأی اول است/ رسایی و ثابتی دوم و سوم
ثبت احوال : شناسنامه رای دهندگان در انتخابات مهر زده نمی‌شود، اما سابقه رای فرد ثبت می‌شود / با مدارک هویتی گواهینامه هم می‌توان رای داد
تولیت آستان قدس رضوی: روحانیت هیچ وظیفه ای ندارد که عمامه و لباس امام زمان(عج) را خرج اشتباهات برخی مسئولان کند
«میشل اوباما» گزینه نامزد جانشین بایدن
پیشنهاد حسین انتظامی به دولت رئیسی برای انتشار نتایج انتخابات به تفکیک صندوق‌ها
لیست نهایی و مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" برای انتخابات مجلس دوازدهم + اسامی
 گفتــگو
واکنش پزشکیان به اظهارات نماینده اصفهان در مورد کسر جریمه بی حجابی از حساب مردم: به همین خیال باشید تا درست شود!
گفت‌وگو با آیت‌الله مسعودی خمینی رفتار زشت طلبه در درمانگاه قم را به حساب همه روحانیون نگذارید
جعفرزاده: فاجعه است که برخی منتخبان مجلس آینده زیر ۱۰ هزار رأی آورده‌اند
متن کامل مصاحبه ظریف : روابط خارجی ما نامنسجم است/ فقط دعوای میدان و دیپلماسی نیست
جهانگیری : تصور می‌کنند اگر شعار دهند که « ما می‌توانیم » اوضاع درست می‌شود!
پورمحمدی: شاید باهنر رئیس مجلس آینده باشد
تاکید پزشکیان و مطهری بر تشکیل ائتلاف میانه‌روها و اثرگذاری فراکسیون اقلیت
نماینده مجلس : قیمت دلار بالا می‌رود، گوشت ۶۰۰ هزار تومان را رد کرده اما کسی پاسخگو نیست
هاشمی طباء: قالیباف رئیس جمهوری بهتر از رئیسی نمی‌شد
سردار علایی: آمریکا وارد جنگ با ایران نمی‌شود

کد مطلب 16218           تاریخ ارسال : 1396/06/21                         نسخه چاپی
غرویان: فاصله گرفتن مردم از تریبون‌های مذهبی به ضرر نظام است

به‌خاطر باندبازی، شخصیت‌های تراز اول از تریبون‌های رسمی فاصله گرفتند


 حجت‌الاسلام محسن غرویان استاد حوزه معتقد است که فضای حاکم بر تریبون‌های مذهبی فضای مداحانه است. او می گوید کیفیت تریبون های مذهبی نسبت به اوایل انقلاب نزول پیدا کرده است. 
کیاوش حافظی: تریبون‌های مذهبی برای نسل اولی‌های انقلاب یک تصویر نوستالوژیک دارد. نسل اولی‌ها هنوز هم با نام‌هایی مثل هیات یا نماز جمعه به یاد مبارزه می‌افتند؛ نماز جمعه‌هایی با نطق‌های گرم که یک ملت را یک‌صدا می‌کرد. نماز جمعه‌هایی که گاهی حتی پیاده‌روها برای شنیدن خطبه‌های آیت‌الله طالقانی یا دیگر رهبران انقلاب خالی نمی‌ماند. 

اما آیا تریبون‌های نماز جمعه برای نسل‌های بعدی انقلاب هم همان تصویر قبلی را دارد؟ افراد زیادی هستند که می‌گویند اگر منصف باشیم تفاوت تریبون‌‌های مذهبی را می‌بینیم. اما به راستی چه چیز باعث این فاصله‌ شده است؟ درباره این موضوع با حجت‌الاسلام محسن غرویان استاد حوزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم. این شخصیت حوزوی از رسمی شدن تریبون‌های مذهبی انتقاد می‌کند و معتقد است فضای حاکم بر این تریبون‌ها مداحانه است. 
مشروح گفتگوی خبرآنلاین را در ادامه بخوانید:
انقلاب اسلامی دارد به چهارمین دهه خود نزدیک می‌شود. تریبون‌‌های مذهبی پیش از انقلاب در همدل کردن مردم و انسجام آنها برای انقلاب نقش به‌سزایی داشتند. اکنون که تریبون‌های مذهبی با قدرت بیشتری نسبت به پیش از انقلاب فعالیت می‌کنند، آنها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر دو نوع تریبون مذهبی داریم. یک دسته تریبون‌های مذهبی فضای رسمی است که عمدتا در اختیار افرادی مثل ائمه جمعه قرار دارد. ائمه جمعه طبیعتا باید مطالبی را در نماز جمعه بیان کنند که معمولا به آنها برنامه‌های از پیش تنظیم شده‌ای داده می‌شود. اما بعضا در این تریبون‌ها مطالبی گفته می‌شود که برخلاف خواسته مردم است. گاهی از این تریبون‌ها مطالبی برخلاف رای مردم مطرح می‌شود. این نشان می‌دهد گاهی این تریبون‌ها در راستا و خواسته‌های مردم نیست. یک سری از تریبون‌ها مثل منبرهای مساجد آزادند و مطالبات مردم را مطرح می‌کنند. اما گاهی این‌ها هم تحت نظارت هستند، لذا اینگونه می‌شود که بعضی از این تریبون‌ها هم با مردم هماهنگ نباشند. 

اینکه می‌گویید تریبون‌های آزاد هم گاهی مطابق با خواسته و میل مردم نیست آیا به خاطر نظارت دستگاه‌های نظارتی بر آنهاست؟

ضرر این است که مردم به تدریج از بعضی تریبون‌ها و منبرها فاصله می‌گیرند. کما اینکه در انتخابات‌های اخیر مردم نشان دادند که با بعضی صاحبان تریبون‌ها فاصله دارند. رای مردم در مجلس، خبرگان و شورای شهر نشان می‌دهد آن چیزی که ائمه جمعه مطرح می‌کردند با خواست مردم فاصله دارد. فاصله گرفتن مردم از تریبون‌های مذهبی جز به ضرر نظام و انقلاب نیست. به هرحال تریبون‌های مذهبی باید به آینده، نیازهای مردم، علم و دانش و دنیای امروز توجه داشته باشند نه اینکه بخواهند مردم را به گذشته برگردانند.

از نگاه خود شما چرا این تریبون‌ها مطابق با خواست مردم نیستند؟

تفکر مشکل دارد. اندیشه‌هایی که در ذهن بعضی روحانیون ماست فکر ارتجاعی و رو به گذشته است. عالم همیشه باید عالم زمان و آینده باشد، نه دوران هایی که براساس مقتضیات زمان و مکان خاصیت خود را از دست داده است. اینکه حرف‌هایی که امروزه کاربردی ندارد، خلاف عقل، علم و دانش است نباید مطرح شود. ضرر این گونه سخنان این است که نسل عالم و دانشگاهیان از دین و مذهب فاصله می‌گیرند و چهره‌ای ارتجاعی و واپس‌گرا از دین در ذهن آنها ترسیم می‌شود.

در این تریبون‌ها گاه شاهد موضع‌گیری‌هایی علیه دولت یا بخش‌هایی از نظام هستیم. نمونه آن موضع‌گیری‌هایی است که درباره برجام صورت می‌گیرد. به نظرتان این حرف‌ها نفوذی در بین مردم دارد؟ 

تریبون‌های مذهبی نباید صرفا تریبون‌های مداحی باشد، بلکه باید تریبون‌های علم، فرهنگ، دانش و انتقاد منطقی باشد. تریبون‌های مدح و ستایش فضای مناسبی نیست. مداحان البته در بخشی از امورات مذهبی وظایفی دارند که باید آنها را انجام دهند. اما جریان حاکم بر فضای علمی کشور نباید صرفا فضای مداحی باشد. تریبون‌ها نقد بکنند اما نقدشان باید منصفانه، عالمانه و همسو با مطالبات مردم باشد. مداحی شدن فضای کشور امروز مشکلی است که امروز داریم.

مداحان ما قشر باسوادهای عالم و فاضلی نیستند. آنها افرادی هستند که مطالعاتی صرفا در فضای دینی دارند. البته همه آنها هم این مطالعات را ندارند، بلکه صدای خوشی دارند که با آن احساسات مذهبی را تحریک می‌کنند. البته ما قدردان آنها هستیم اما معتقدم مدیریت کشور نباید مدیریت مداحانه، ستایشگرانه و صرفا احساسی باشد. مدیریت باید بر اساس علم و دانش باشد. ما اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید بر اساس آخرین داده‌های جهان امروز کشور را مدیریت کنیم. احساساتی صحبت کردن و تحریک هیجانات برای ما ثمره‌ای در پیشرفت کشور نداشته است. ما راهی جر این نداریم که پیشرفت کشور باید در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و تئوری‌های علمی رقم بخورد.

آیا این ضعف نیست که مداحان توسط رجال مذهبی مدیریت نمی‌شوند؟ دقیقا اشکال کار کجاست که شما به عنوان یک روحانی منتقد بسیاری از مداحان هستید که بخشی از صاحب تریبون‌های مذهبی را در اختیار دارند؟

حوزه‌های علمیه و مراجع عظام بخشی از این وظیفه را برعهده دارند، چرا که امورات مذهبی عمدتا بر دوش مراجع و مدیریت حوزه است. من به شخصه این مطالبه را دارم که مراجع و مدیریت حوزه‌های علمیه برنامه ای برای انسجام و همچنین افزایش علم و دانش مداحان داشته باشند. حوزه‌های علمیه مداحانی را تربیت می‌کند که پای منبرها حضور دارند. همانطور که آنها طلاب را آموزش می‌دهند باید مداحان را هم آموزش دهند. گاهی تاثیرگذاری مداحان از طلاب و خطیبان بیشتر است و آنها می‌توانند حرف‌های خطیبان را خنثی کنند.

اگر بخواهیم تریبون‌های مذهبی این سالها را با سالهای اول انقلاب مثل نماز جمعه آیت‌الله طالقانی یا سخنرانی‌های شهید مطهری بررسی کنیم، چقدر این تریبون‌ها را به هم شبیه می‌دانید یا معتقدید از همدیگر فاصله دارند؟

به نظر من سطح تریبون‌های مذهبی از ابتدای انقلاب به بعد سیر نزولی داشته اند. شما آیت‌الله طالقانی، شهید مطهری، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله جوادی آملی را در نظر بگیرید. این‌ها کسانی بودند که در قم و تهران نماز جمعه می‌خواندند. ما الان این چهره‌ها را در آن سطح نداریم و این باعث سیر نزولی علمی در نماز جمعه‌ها و سایر تریبون‌ها شده است. ویژگی آیت‌الله طالقانی که این روزها سالگرد درگذشت اوست این بود که ایشان عالمی مردمی بود. برخی اکنون فکر می‌کنند رضایت خدا در نارضایتی مردم است. در حالی که آیت‌الله طالقانی معتقد بودند که رضایت خدا همان رضایت مردم است. پس ما باید مردم را راضی نگه داریم و در جهت مطالبات مردم سخن بگوییم و بنویسیم. این چنین نیست که فکر کنیم اگر برای مردم کار کردیم با اخلاص برای خدا منافات دارد.

علت این نزول کیفیت در تریبون‌ها را فقدان شخصیت هایی که به بعضی از آنها اشاره کردید می‌دانید یا ...

یک سری باندبازی هایی در کشور وجود دارد که اجازه نمی‌دهد افراد فرزانه با مردم سخن بگویند. مطالب مذهبی عمدتا در سطح نازلی مطرح می‌شود. به همین قم نگاه کنید. آیت‌الله جوادی آملی آنجا نماز جمعه می‌خواندند. برخوردی که با ایشان شد باعث شد ایشان از نماز جمعه کناره گرفتند. این گونه می‌شود که شخصیت‌های تراز اول علمی ما از تریبون‌های رسمی فاصله بگیرند. این آسیبی برای نظام جامعه و مردم است.

تریبون‌های مذهبی که به مناسبت‌های مختلف دینی از صدا و سیما پوشش داده می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

صداو سیما هم عملکرد خوبی نداشته و اعتدال و انصافی را که باید رعایت کند، رعایت نمی‌کند. به هرحال در کشور ما افکار، گروه‌های سیاسی مختلفی وجود دارد و صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی باید به این جریانات جایگاهی بدهد. به نظر من صدا و سیما وقتی می‌تواند رسانه ملی محسوب شود که صدای ملت و همه گروه‌ها باشد. اما اینکه شخصیت‌های محبوب مردم در آن ممنوع‌التصویر باشند نشان می‌دهد در آن انصاف خیلی رعایت نمی‌شود.

 


نظرات خوانندگان


نام ارسال کننده  
متن  
     

کلیه حقوق و مطالب وبسایت متعلق به ساحت کرمانشاه می باشد                  کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است             طراحی و پیاده سازی : : شرکت داده پردازان ستاره صبح غرب